Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Review

Noctem - The Black Consecration
Jaar van release: 2019
Label: Art Gates Records
Noctem - The Black Consecration
De bandnaam mag dan een toonbeeld zijn van een gebrek aan originaliteit, de muziek van deze Spaanse deathmetalformatie is zeker de moeite waard. Ik herinner me de kwalitatief hoogstaande, gedisciplineerde aanslagen in de vorm van Oblivion (2011) en Exilium (2014) nog goed. Moddervette, zwaar aangezette death metal à la Behemoth en Hate, met een scheut Septicflesh voor de goede orde erdoorheen gemengd. De muzikale uitvoering is zo strakgetrokken als het van zestig lagen filters voorziene snoetje van de gemiddelde Instagram-influencer, terwijl frontman Beleth het geheel op imposante wijze aan elkaar buldert.

Sindsdien zijn we deze band echter een beetje uit het oog verloren. Zo is het in 2016 verschenen Haeresis ongemerkt aan het Metalfan.nl-hoofdkwartier voorbijgetrokken. Hetzelfde lot viel ook The Black Consecration bijna ten deel. De plaat verscheen al in november 2019. En ook al zijn er in 2020 al genoeg interessante releases verschenen, het kan nooit kwaad om ook een wat ouder album onder de aandacht te brengen. Noctem gaat op deze langspeler namelijk gewoon verder op de ingeslagen weg. Zoveel wordt wel duidelijk als de machtige, acht minuten durende openingstrack (het titelnummer) in al zijn Behemothiaanse grandeur losbarst.

Hoewel het titelnummer het meest overtuigende visitekaartje is dat Noctem op dit nieuwe album afgeeft, heeft de band zeker niet al zijn kruit verschoten. Ook de zeven overige tracks hebben namelijk genoeg te bieden aan de liefhebbers van modern klinkende death metal. Het opzwepende Sulphur bijvoorbeeld, dat is opgebouwd rondom een machtige, thrashy riff en door de stoere drumroffels vooral vuig en groovend uit de speakers komt knallen. En ook met de solide tracks All That Now Belongs To The Earth en Let That Is Dead Sleep Forever is weinig mis. Het zijn muzikale steroïdentracks die hun gebrek aan originaliteit ruimschoots compenseren met hun intensiteit en vlekkeloze uitvoering.

Een opvallend verschil met de oudere albums is dat de zang van Beleth door de jaren heen wat geleden lijkt te hebben. Zijn stemgeluid is heser dan voorheen. Wellicht dat de vele live-optredens daar debet aan zijn. Toch overtuigt hij nog steeds. Zijn goed verstaanbare extreme zangtechniek houdt het midden tussen grunts en screams. Zijn vocalen doen wat denken aan die van het Nederlandse Onheil. Daarmee houden de vergelijkingen overigens wel op. Waar onze landgenoten het vooral van gelikte melodielijnen moeten hebben, kiest Noctem voor een veel directer geluid.

Die in cement opgetrokken buldersound vormt een belangrijk deel van de kracht van Noctem, maar zal ook ervoor zorgen dat een deel van het publiek afhaakt. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat er mensen zijn die de sound té klinisch en té volgepropt vinden. Tegelijkertijd werkt een dergelijke, dichtgeplamuurde productie goed bij dit soort intense en strakke muziek. Soms is het iets te artificieel, zoals de wat raar klinkende gitaarloopjes in Dichotomy Of Malignancy. Bovendien ontbeert The Black Consecration nog wel de finesses die de totaalsound van Behemoth zowel allesverpulverend als kristalhelder maken. Dat zal echter ook een kwestie van budget zijn.

Wie zijn death metal het liefst modern en compromisloos heeft, is met The Black Consecration aan het goede adres. Tot een echte doorbraak zal het niet meer leiden, maar desondanks staat dit album goed in de platenkast tussen het recente werk van Behemoth en Hate.

Tracklist:
1. The Black Consecration
2. Sulphur
3. Uprising Of The Impenitents
4. Coven
5. All That Now Belongs To The Earth
6. Let That Is Dead Sleep Forever
7. Court Of The Dying Flesh
8. Dichotomy Of Malignancy

Score: 80 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 3 mei 2020

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.