• Aleksander "Olass" Mendyk (Acid Drinkers) - 2008
  • Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Kublai Khan TX - Absolute
Label: Rise Records
Kublai Khan TX - Absolute
Er zijn op het moment enkele interessante hardcorebands actief in de undergroundscene van Amerika. Niet geheel toevallig vissen die allemaal in dezelfde vijver. Lompe, knetterharde hardcore met een heel hoog mosh-gehalte. Onlangs bracht Knocked Loose bijvoorbeeld zijn nieuwe album uit en nu is het de beurt aan één van de 'kleine' broers: Kublai Khan TX. Dat we dit gezelschap niet moeten onderschatten horen we op het vierde album genaamd Absolute.

Zo simpel als de titel van het album is, zo eenvoudig zit ook de hardcore in elkaar. Met een extreem hoog testosterongehalte klapt Kublai Khan TX er in een krappe vijfentwintig minuten tien tracks tegenaan. Gemiddeld klokken de nummers rond de tweeënhalve minuut. Boomslang en Us & Them zijn aan de start van Absolute al meteen een goede kennismaking. Slopende gitaarriffs, zware vocaalpartijen en kletterende drumvellen zorgen voor een harde klap vol in het smoelwerk. Self-Destruct, Cloth Ears en High Hopes laten horen dat eenvoud ook een kernkwaliteit is. Let vooral op het subtiele basloopje in combinatie met het groovende drumwerk aan het einde van Self-Destruct. Een liefhebber van het genre ziet de stagedivers tijdens een optreden al voorbij vliegen.

Een aantal luisterbeurten is genoeg om alle nummers van Absolute te herkennen. De opgefokte brok agressie is op het hele album terug te horen en kent met Beneath A Crescent Moon en Before It's Too Late ook een knallend einde. De beatdowns blijven je om de oren vliegen, maar vervelen doet het allerminst. De hapklare brok is ideaal voor tijdens het sporten, het verwerken van een rotdag of als energiek tussendoortje. Kublai Khan TX draait niet om de hete brij heen. Gewoon incasseren die stoten en met een paar scheve tanden en een bloedneus weer vrolijk verder gaan in de waan van de dag. Deze heren geven je iedere luisterbeurt in ieder geval een stevige kickstart. ‘Absoluut’ de moeite waard!

1. Armor Of Goddamn
2. Boomslang
3. Us & Them