• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Insomnium - Heart Like A Grave
Label: Century Media Records

Insomnium - Heart Like A Grave

We krijgen dit jaar een mooi Sinterklaascadeau. Op 5 december komt Insomnium namelijk samen met The Black Dahlia Murder en Stam1na naar Neushoorn te Leeuwarden. De Finse groep zal daar Heart Like A Grave presenteren. Dat is het achtste album van de melancholische Noord-Europeanen. Iedere fan zal een andere favoriete plaat hebben, maar dat Insomnium op iedere langspeler garant staat voor kwaliteit, bewijst het kwintet al sinds 1997.

Ook de nieuwste collectie songs is er een voor de jaarlijsten. Enerzijds is de gelaagde, atmosferische lichtprogressieve en melodieuze stijl direct herkenbaar, anderzijds heeft ieder album toch ook weer zijn eigen karakter en vernieuwende elementen. Op Heart Like A Grave zijn dat voornamelijk diversiteit en de bijdragen van de ‘nieuwe’ gitarist/zanger Jani Liimatainen (Cain's Offering, The Dark Element, Omnium Gatherum (live), ex-Sonata Arctica). Deze elementen zijn perfect geïntegreerd op het door Jens Bogren gemasterde album.

Insomnium gaat op de opvolger van Winter’s Gate (2016) van melodeath in Neverlast naar black metal in Pale Morning Star en van het instrumentale Karelia naar het doomy And Bells They Toll. Ook binnen die composities zijn er veel tempowisselingen, waardoor je van de ene in de andere verbazing valt. De veranderingen sluiten namelijk goed op elkaar aan. Opvallend is dat er meer emotie dan ooit in de extreme vocalen van bassist Niilo Sevänen zit, zoals blijkt uit Pale Morning Star. Hij ‘zingt’ over het echte, diepere Finse gevoel van melancholie.

Er staan geen zwakkere broeders tussen. Voor velen zullen Pale Morning Star, dat tot epische hoogten stijgt, het eclectische titelnummer en Neverlast tot de hoogtepunten behoren. Er is echter zoveel meer fraais te ontdekken. Wat te denken van de fluitende gitaarleads in And Bells They Toll, die je al tijdens de eerste luisterbeurt meeneuriet, het verhalende aspect van het veelomvattende Twilight Trails of het toetsenwerk in Valediction? Heart Like A Grave is meer dan een uur lang genieten van Finse melancholie. Wederom een prachtalbum in de rijke discografie van Insomnium.

1. Wail Of The North
2. Valediction
3. Neverlast