Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • 4 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • Thy Catafalque en The Answer Lies In The Black Void
  • Vandenberg
    29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
Kalender
Vandaag jarig:
  • Attila Csihar (Mayhem) - 53
  • Chris Kalandras (Fear Of God) - 52
  • Christiaan Crouwers (Another Messiah) - 44
  • Erhan Karaca (Heretic Soul) - 37
  • Fabio Marin (Internal Suffering) - 46
  • Finn Zierler (Beyond Twilight) - 52
  • Jimmy Work† - 100
  • Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36
Review

The Tangent - Proxy
Jaar van release: 2018
Label: InsideOut Music
The Tangent - Proxy
De Britse symfonische rockformatie The Tangent mag dan in alle opzichten ouderwets klinken met zijn in de jaren zeventig gewortelde, vriendelijk progressieve sound, achterhaald is de muziek van de band rondom keyboardspeler Andy Tillison (het enige overgebleven lid van deze duiventil) zeker niet. De groep lijkt in een creatieve ‘flow’ te zitten. Slechts één jaar na de release van The Slow Rust Of Forgotten Machinery (2017) – met een speelduur van vijfenzeventig minuten toch geen korte zit – ligt sinds eind 2018 al een opvolger in de schappen. Met Proxy is The Tangent toe aan zijn elfde langspeler. Niet gek voor een groep die in eerste instantie begon als eenmalig studioproject!

De uitgesponnen, fijnbesnaarde muziek van The Tangent klinkt zelfs beter en geïnspireerder dan ooit. Natuurlijk hebben de oude albums van de Britten hun charme - zeker voor degenen die smullen van authentieke, symfonisch gedreven progrock à la The Flower Kings, IQ, Kaipa en Camel – maar in vergelijking met de toch wel erg brave platen van de laatste jaren is Proxy een aangename verrassing. De band heeft dan ook het nodige om zich kwaad over te maken. Terwijl The Slow Rust Of Forgotten Machinery qua tekstuele thematiek al de nodige maatschappijkritiek bevat met betrekking tot de chaos rondom de Brexit en de vluchtelingencrisis in Europa, lijkt The Tangent met Proxy nog feller van leer te trekken.

Zo is de zestien minuten durende titeltrack een aanklacht tegen ‘proxyoorlogen’: conflicten waarbij verschillende grootmachten op de achtergrond opereren, maar andere partijen de strijd laten uitvechten (denk aan Syrië en Jemen). Muzikaal gezien schiet de track alle kanten op, met karakteristieke tempowisselingen, inventieve drumpartijen en ‘jazzy’ ritmes. De subtiel ingezette saxofoon, de ronkende basgitaar van Jonas Reingold en een tevreden spinnend hammondorgel dat overuren draait, zorgen voor een warme totaalsound. De stijl is nu eens uitbundig, dan weer heel ‘mellow’ en dromerig. A Case Of Misplaced Optimism is een relatief kort nummer dat opvalt door zijn frivole ritme en swingende saxofoonwerk. De subtiele effectjes die in de muziek verstopt zitten, geven de track een modern jasje.

Soms schiet de band door in die moderne uitstraling. Neem het eind van The Adulthood Lie, waarin een misplaatst disco-gedeelte en industrial-achtig gitaarwerk de toch al wat voortkabbelende track doen ontsporen. Dan is de fulminerende, maar met verfijning gebrachte protestsong Supper’s Off vele malen scherper en overtuigender, niet alleen vanwege de pinnige tekstuele inhoud en de urgentie in het spel, maar met name door de expressieve ‘spoken word’-passage van Andy Tillison. Zijn nogal eigenzinnige zang mag dan een kwestie van smaak zijn en qua vocaal bereik zal hij nooit een topzanger worden, maar de man kwijt zich wel met overgave van zijn taak.

Proxy is grotendeels geschreven tijdens de tour van The Tangent met Karmakanic. Het album straalt dan ook – meer dan sommige oudere albums – een bepaalde spelvreugde uit. De nummers zijn nog steeds gelaagd en complex, maar bevatten ook een souplesse en swingende ‘vibe’ die goed zal werken in een live-setting. Proxy kleurt al met al iets te veel binnen de lijntjes om het tot de jaarlijsten te schoppen, maar liefhebbers van authentieke, perfect gespeelde symfonische rock à la Karmakanic, The Flower Kings en Kaipa (of voor de ouderen onder u Yes en King Crimson) valt er genoeg te genieten om een aanschaf te rechtvaardigen. Wie de speciale editie aanschaft, wordt getrakteerd op een tien minuten durende bonustrack, waarin een gedeelte van het album Exo-Oceans, dat Tillison onlangs uitbracht onder de naam Kalman Filter, te horen is.

Tracklist:
1. Proxy
2. The Melting Andalusian Skies
3. A Case Of Misplaced Optimism
4. The Adulthood Lie
5. Supper's Off
6. Excerpt From "Exo-Oceans"*

*Bonustrack

Score: 75 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 5 september 2019

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.