• Maarten de Brauwer (Consensus) - 38
  • Nita Strauss (Alice Cooper) - 36

• Greg Lake (Emerson, Lake & Palmer) - 2016

Dark Wizard - Close In The Dark
Label: Eigen Beheer
Dark Wizard - Close In The Dark
Het reünievirus blijft maar oude rotten besmetten. Ook in Nederland. Dark Wizard uit Vroomshoop is inmiddels terug aan het front. Al een paar jaar overigens. Helaas deze dagen zonder snarenplukker van het eerste uur Hans Pol. De man overleed in 2016 en is niet te horen op deze schijf. Overigens blijkt hij wel alom aanwezig, getuige de vriendelijke woorden van zijn bandmaten in het boekje en een grote foto.

Close In The Dark is de opvolger van de ep Devil's Victim uit 1984 en het cult-album Reign Of Evil (1986). De kerels zijn er dus even uit geweest. Muzikaal grijpen ze graag terug op de sound van toen. Verschillen steken eveneens de kop op. Zo ontbreekt zanger Berto van Veen. Vervanger is Egbert Berenst, in Twente, Salland en het Vechtdal bekend als voorvechter van stokoude metal. Berenst zette het afgelopen decennium meerdere festivalletjes op met lang vergeten bands. Dat hij nu achter het gilstokje bij Dark Wizard staat, is geen wonder. De zanger is één van de initiators achter de reünie van de groep. Zingen deed hij al eerder, onder meer bij de lokale cultband Jagannath en de progmetalband Philosopher.

Om nu te zeggen dat Berenst en Dark Wizard echt een match vormen, gaat wat mij betreft te ver. Ja, de vocalist kan zingen, maar zijn expressieve voordracht neigt meer naar 'moeilijke' zangers van 'moeilijke' en obscure clubjes als Confessor en (de oude) Sieges Even. Vocalen die prima passen bij zijn vroegere band Jagannath, maar toch wat minder lekker uit de verf komen bij de traditionele hardrock'n metal van Dark Wizard. Dat hij het kan, bewijst de zanger in songs als The Day Is Coming en Dark Days. Zodra hij verzandt in neurotische uithalen en praatpassages, haak ik toch een beetje af. Het stevige Nederlandse accent vergeven we hem dan maar even.

Muzikaal mankeert er niet veel aan deze plaat. Gitarist Marcel Hop moet het tegenwoordig alleen doen en komt voor de dag met sterke riffs en prima solo's. De band heeft bovendien meer in petto, blijkt tijdens Blaenavon en het titelnummer, waar een dwarsfluit voorbijkomt. Wel jammer dat de zangpartijen van bassist Kees Reinders in eerstgenoemde track niet zo lekker lopen.

De productie van het album kan ermee door, maar voegt weinig toe. Het geluid is sober en bij vlagen een tikje dof, waardoor de smaakvolle gitaarescapades en de solide ritmesectie er nooit echt uit knallen. Tegelijkertijd klinkt alles wel aardig oldschool en dat past natuurlijk best bij ouderwetse melodieuze metal, zoals Dark Wizard die fabriceert.

Close In The Dark is zodoende niet vrij van wat schoonheidsfouten. Of de band echt een potje weet te breken met Close In The Dark, vraag ik me af. Tussen flitsende platen van andere traditionele metalbands als Metal Church, Sacral Rage en Skull Fist blijft deze schijf toch wat achter. Slecht is het allerminst, maar ondanks de Nederlandse afkomst en de tragische geschiedenis moeten we natuurlijk wel eerlijk blijven.

1. Delirious
2. The Day Is Coming
3. Priestcraft