Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
    26 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Blind Guardian en Manticora
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Lambert (DragonForce) - 52
  • Aleksander Shelepenkin (Celestial Crown) - 47
  • Daniel "Mortuus" Rostén (Marduk) - 47
  • Janne Wirman (Kotipelto) - 45
  • Joey Jordison (Slipknot)† - 49
  • Jose Pasillas (Incubus) - 48
  • Justin Gonzales (Antonamasia) - 40
  • Melissa Ferlaak (Visions Of Atlantis) - 45
  • Sami Kukkohovi (Sentenced) - 50
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 48

Vandaag overleden:
  • K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004
Review

Aborted - TerrorVision
Jaar van release: 2018
Label: Century Media Records
Aborted - TerrorVision
De internationale deathmetalband Aborted draait al meer dan twintig jaar mee, maar vertoont nog geen enkel teken van vermoeidheid. De platen volgen elkaar in een vaste cyclus op en de groep rondom frontman Sven de Caluwé is regelmatig op de planken te bewonderen. De volwassenheid en ervaring betalen zich uit, want de laatste albums van het vijftal leggen de lat op alle fronten hoog. Global Flatline (2012), The Necrotic Manifesto (2014) en Retrogore (2016) bevatten weliswaar beenharde death metal vol overtuigende riffs, genadeloos strak drumwerk en bulderende, extreme grunts, maar zijn ook nog eens voorzien van moddervette grooves en goed in het gehoor liggende melodielijnen. Dat maakt dat Aborted zich tot de eredivisie van de internationale death metal mag rekenen.

TerrorVision is de tiende full-length in de bestaansgeschiedenis van Aborted. De plaat ligt in vele opzichten in het verlengde van zijn voorgangers, maar tegelijkertijd probeert de groep op dit album zijn grenzen nog wat verder te verleggen. Zo horen we niet alleen de typische, groovende death metal van de laatste albums, maar put Aborted ook uit hardcore-invloeden (door middel van regelmatig terugkerende beatdowns), deathcore en zelfs black metal (de screams in Altro Inferno). De nummers zijn bovendien langer (van de elf nummers tikken er vier de vijfminutengrens aan) en gelaagder. Het is wellicht daarom dat TerrorVision tijdens de eerste luisterbeurten minder beklijft dan zijn voorgangers.

Hoe vaker ik deze plaat luister, hoe meer de details echter op hun plek vallen. Hoewel een oppervlakkige luisterbeurt nog doet vermoeden dat Aborted wat minder overtuigend is dan voorheen (de riffs lijken net iets minder smeuïg, de grooves iets minder lekker, de grunts net iets minder allesoverdonderend), blijkt bij nader inzien juist dat de muziek moet groeien. De nummers op TerrorVision zijn gedetailleerder en veelzijdiger dan het oudere materiaal van Aborted. Farewell To The Flesh, Squalor Opera en Visceral Despondency ontpoppen zich dan ook tot zeer volwassen deathmetalknallers, die uitstekend in elkaar zitten en als een goed uitgevoerd precisiebombardement binnenkomen.

Het enerverende, opgefokte titelnummer behoort tot de hoogtepunten. De grooves zijn vet en hakken er stevig in, terwijl het imponerende, machinaal strakke drumwerk van Ken Bedene de track van een ijzersterk fundament voorziet. Verrassend is ook de bijdrage van niemand minder dan Seth Siro Anton (Septicflesh). Hij is niet de enige zanger die een gastoptreden verzorgt: A Whore D’Oeuvre Macabre wordt opgeluisterd door een bijdrage van Sebastian Grihm (Cytotoxin), terwijl Julian Truchan (Benighted) in het afsluitende The Final Absolution een partij komt meebrullen. Ook productioneel gezien klinkt het album weer als een klok.

Aborted heeft niet alleen veel aandacht besteed aan het muzikale aspect. Hoewel de retro-achtige horrorhoes anders doet vermoeden, kiezen de mannen op dit album ook op tekstueel gebied voor een andere invulling dan gebruikelijk. Het overkoepelende thema is de allesbepalende invloed van de media en de manier waarop onze angsten, meningen en ideeën daardoor worden gemanipuleerd. Post-truth, internet-trollen en Twitter als een door ‘slimme’ algoritmes gecreëerde echo-put van het eigen gelijk, geadresseerd middels de stijlfiguur van de jaren 80 horrorfilm: TerrorVision biedt meer inhoud dan de albumcover prijsgeeft.

Zo valt er genoeg te ontdekken op de jubileumplaat van deze hardwerkende band. Aborted geeft met TerrorVision een duidelijk signaal af dat de band in ontwikkeling wil blijven, uitdagingen wil opzoeken en niet op zijn lauweren blijft rusten. Dat is een instelling die het vijftal siert. TerrorVision vergt wat incubatietijd en is niet het beste album uit de geschiedenis van Aborted, maar wel het album met de meest uitdagende en volwassen composities.

Tracklist:
1. Lasciate Ogne Speranza
2. TerrorVision
3. Farewell To The Flesh
4. Vespertine Decay
5. Squalor Opera
6. Visceral Despondency
7. Deep Red
8. Exquisite Covinous Drama
9. Altro Inferno
10. A Whore D’oeuvre Macabre
11. The Final Absolution

Score: 80 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 3 februari 2019

Meer Aborted:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.