• Tom McGuinness (Manfred Mann) - 81

• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Iamthemorning - Ocean Sounds (studio-film)
Label: Kscope
“In Gleb they possess the single greatest pianist I've ever met in my life", aldus Daniel Cavanagh van Anathema. En hij heeft gelijk. Zangeres Marjana Semkina mag zich gelukkig prijzen met zo’n topmuzikant als Gleb Kolyadin. Zijn hoogstaande pianospel is een van de redenen dat de Russische kamerprogformatie al een tijdje in de picture staat. De andere reden is Marjana zelf, die met haar expressieve, breekbare en emotionele voordracht de luisteraar inpakt.

De twee werken samen met violist Karl James Pestka, cellist Guillaume Lagravière, bassist Joshua Ryan Franklin en drummer/percussionist Evan Carson. Ook al niet de minsten, getuige hun diploma’s en samenwerkingen met veel verschillende artiesten, onder meer Árstíðir. Het zestal maakt muziek die geïnspireerd is door onder andere Radiohead, Steven Wilson, Pink Floyd en Tori Amos. Op Ocean Sounds brengen ze bewerkingen van Iamthemorning-nummers ten gehore.

Ocean Sounds is een bijzondere uitgave. Het is een studio-film, opgenomen in juli 2017 op het eiland Giske in Noorwegen. De release, die naar de studio is vernoemd, bevat een cd en een blu-ray. Je ziet met name beelden van de band in de studio. Vanwege de grote ramen komt er veel licht binnen. Het panorama is prachtig. Je ziet de zee en de zonsondergang. De sereniteit komt weer terug in speciale versies van eerder materiaal.

De meeste arrangementen zijn minimalistisch, zoals het mooi uitgevoerde Scotland. Een enkeling is een stuk voller, zoals To Human Misery. Veelal zijn de songs intiem en vredig. Ze zijn met veel gevoel en de juiste focus gespeeld. Dynamisch bovendien. De muzikanten spelen fraai met crescendo’s en decrescendo’s. Grote smaakmaker is Gleb, die niet alleen op de piano speelt, maar ook op andere toetsinstrumenten, zoals een orgel.

Met of zonder beelden; Ocean Sounds is een fijne, rustgevende release met veel fraaie en dynamische bewerkingen van Iamthemorning-liedjes. Luister eens naar de tweede helft van 5/4, met een verrassende bassolo, of het hemelse begin van Touching II. En dan is er nog het prachtige samenspel in Sleeping Pills en het veelzijdige Chalk & Coal. Op de blu-rayversie staat trouwens een unplugged versie van Blue Sea. Het licht een tipje van de sluier op van het aankomende reguliere album van Iamthemorning. Tot die tijd kun je genieten van Ocean Sounds, dat meer deuren zal openen voor deze eigenzinnige formatie, die een frisse wind doet waaien door de progrockscene.

1. Inside
2. Scotland
3. To Human Misery