Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
    27 februari:
  • Napalm Death, Doom, Siberian Meatgrinder en Show Me The Body
  • Suffocation, Belphegor, Hate, Necrosy en Skaphos
  • Janick Gers (Iron Maiden) - 65
  • Markus Kekoni (Masterstroke) - 40
  • Mike Patton (Faith No More) - 54
  • Scott Leach (Crystal Ball) - 49

Iamthemorning - Counting The Ghosts
Label: Eigen Beheer

Iamthemorning - Counting The Ghosts

Het hamsteren is weer begonnen. Dit keer geen wc-rollen, maar kerstartikelen. Je moet toch wat te doen hebben, niet? Velen zijn er dit jaar vroeg bij. Iamthemorning brengt je ook al tijdig in kerstsferen met Counting The Ghosts, een ep met twee nieuwe tracks en twee bewerkte traditionele kerstkoorliederen.

Laten we beginnen met die laatste twee. Het gaat om de hymne Veni Veni Emmanuel uit de twaalfde eeuw en het veel modernere I Wonder As I Wander, dat John Jacob Niles in 1933 oppikte van de jonge, reizende evangeliste Annie Morgan. Het arrangement van die compositie uit de vorige eeuw is gebaseerd op die van John Rutter. De nieuwe versie is sereen, bijna volledig a capella en laat zangeres Marjana Semkina op zeer schone, hemelse, Enya-achtige manier horen. Het welbekende Veni Veni Emmanuel (Gezang 125 in het Nederlandse Liedboek Der Kerken) is in het Latijn gezongen. De versie is gebaseerd op het werk van Benjamin Britten. Het lied is vredig en voegt de ene na de andere laag toe, zodat je op een gegeven moment echt naar een koor aan het luisteren bent. Zorgvuldig gemaakt en indrukwekkend vastgelegd.

De andere twee tracks zijn geschreven door Marjana en pianist Gleb Kolyadin. Cradle Song is een atmosferische, dromerige track met subtiel gitaar- en pianospel met veel diepte-effecten, zoals reverb en delay. De titeltrack is met zijn vijfkwartsmaat proggy en veel directer dan de andere drie songs. De zanglijnen neigen naar die van Tori Amos, maar de teksten zijn beïnvloed door teksten van William Blake. Hoewel de toon best opgewekt is, verraden de woorden niets positiefs over het afgelopen jaar.

Counting The Ghosts is een rustgevende release, die je het beste in de donkere dagen voor kerstmis kunt beluisteren. Dat heeft uiteraard te maken met de twee kerstliederen op deze ep. Samen met de andere twee tonen ze Iamthemorning op een zeer verzorgde, kalme en verfijnde manier. Kamerprog op z’n best. Mocht het een relatief ongezellige kerst worden, dan helpen releases als deze ep je door de donkere dagen heen.

1. I Wonder As I Wander
2. Cradle Song
3. Counting The Ghosts