Magnum - Lost On The Road To Eternity
Label: SPV / Steamhammer Records

Magnum - Lost On The Road To Eternity

Nu zowel Bob Catley als Tony Clarkin de zeventig gepaseerd zijn, zou je kunnen verwachten dat Magnum in de tussentijd van een welverdiend pensioen zou kunnen gaan genieten. Het tegendeel blijkt echter waar, aangezien Lost On The Road To Eternity nog weer een stukje energieker overkomt dan de eveneens erg lekkere voorganger Sacred Blood “Divine” Lies. Misschien dat nieuwe bandleden Rick Benton (keyboards) en Lee Morris (drums) hier iets mee te maken hebben, maar de band klinkt hoe dan ook na al deze tijd nog steeds fris en enthousiast.

De sprookjesachtige, bombastische hardrock is dit keer vooral symfonischer en frivoler dan het geval was op afgelopen albums. Meer uitgesponnen toetsenpartijen, meer opzwepende melodielijnen en bovenal meer spetterende gitaarsolo's. Met de titeltrack krijgen we meteen een leuke verrassing in de vorm van een gastbijdrage van Tobias Sammet (Avantasia, Edguy) als bedankje voor alle keren dat Bob Catley zijn stem heeft geleend voor de Avantasia-albums. Het nummer heeft een sprankelende, sprookjesachtige sfeer en is zeker een van de hoogtepunten van het album. Opvolger Without Love gaat er echter met het goud vandoor door de spetterende bas- en drumpartijen en het krachtige refrein dat je hoofd moeilijk zal verlaten. Ook het aanstekelijke Show Me Your Hands en het vrolijke Ya Wanne Be Someone liggen uitstekend in het gehoor, terwijl Welcome To The Cosmic Cabaret weer een van de meer proggy nummers van het album is.

Slechts Glory To Ashes bevalt iets minder dan de rest van het materiaal. Het is goed gezongen, maar uiteindelijk sleept het net een beetje te lang voort en had het ontbreken van de song het album nog net iets compacter gemaakt. Niet dat dit heel veel uitmaakt, want het epische King Of The World zorgt er alsnog voor dat het album mij een glimlach bij de afsluiting bezorgt. In dat opzicht voelt deze plaat vooral als een logische en betere opvolger dan voorganger Sacred Blood “Divine” Lies. Betere solo's, betere riffs, betere teksten en betere zang. Ik zou hier de term 'blinkt uit in Magnum-degelijkheid' niet eens willen hanteren. Lost On The Road To Eternity is namelijk met stip het beste album dat de band sinds de jaren 80 heeft uitgebracht. Een absolute aanrader!

1. Peaches And Cream
2. Show Me Your Hands
3. Storm Baby