26-11-2020

Magnum - Livin’ The Dream (dvd)
Jaar van release: 2005
Label: SPV / Steamhammer Records
Magnum - Livin’ The Dream (dvd)
De band Magnum vertoont hetzelfde kenmerk als het gelijknamige ijsje. Hard aan de buitenkant maar zacht binnenin. Als je doorheen de harde gitaren luistert, hoor je mierzoete keyboardlijntjes en poppy zanglijnen. Vanaf de jaren ’70 maakte deze band, die voornamelijk draait rond gitarist Tony Clarkin en zanger Bob Catley, goed in het hoor liggende hardrock. De twee absolute hoogtepunten uit de discografie zijn toch wel het doorbraakalbum ‘Kingdom Of Madness’ en het klassieke ‘On a Storyteller’s Night’. Dit album is twintig jaar geleden opgenomen en de heren besloten om dit jubileum te vieren door het album nog eens integraal uit te voeren tijdens een korte Europese tour, die overigens ook stopte in het Nederlandse Weert. Dit heugelijke feit heeft nu nog een staartje gekregen met een prachtige dubbel dvd.

Op de eerste dvd vinden we een gehele concertregistratie opgenomen in London. We krijgen eerst acht songs voorgeschoteld die een mooie mix zijn van splinternieuw materiaal (‘Brand New Morning’) tot oude klassiekers (‘Vigilante’). Het hoogtepunt van deze set is toch wel een magistrale versie van de kraker ‘Kingdom Of Madness’. De beelden zijn mooi (geen MTV-stijl, gelukkig maar), het geluid is scherp en zowel de band als het (oude maar wilde) publiek heeft de tijd van hun leven. De band zet een goede prestatie neer en enkel zanger Bob kan het soms nét niet aan. Daarna verdwijnt Magnum een kwartier van het podium om dan het volledige ‘On a StoryTeller’s Night’ tot leven te wekken. Mooi.

De tweede dvd staat vol met bonusmateriaal. Naast acht videoclips uit de jaren ’80 (lekker foute kledij, poedelkapsels en strippende vrouwen dus) krijgen we een akoestische studioversie van het mooie ‘The Spirit’, lange interviews, een tourdocumentaire en uitgebreide reacties van fans aangeboden. Repetitiebeelden en een fotogalerie maken het geheel af. Uitstekend kwalitatief en kwantitatief (bijna vier uur) product.

DVD 1:
1. Intro
2. Brand New Morning