Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Izegrim - Beheaded By Trust
Label: eigen beheer

Izegrim - Beheaded By Trust

Met Beheaded By Trust licht Izegrim een tipje van de sluier op van wat we kunnen verwachten op een nieuw album. Dat de ep in eigen beheer uitkomt, verandert niets aan de samenwerking met het label, Listenable Records. De lijn die is ingezet op The Ferrymans End (2016) wordt doorgezet: minder thrash, meer variatie, sterke songstructuren en een krachtige, herkenbare sound. Een opvallende verandering is de organische, volle sound. Na drie albums in de Soundlodge Studio is Beheaded By Trust opgenomen in de KohleKeller Studio (Aborted, Benighted). Met name de gitaren van Jeroen en Bart klinken zwaarder en die muur van geluid wordt versterkt door de baslijnen van Marloes.

Wat eveneens meteen opvalt is dat Marloes haar stemgeluid opnieuw verder ontwikkeld heeft. De diepe grunt die ze liet horen in Insanity Is Freedom komt nog bruter uit de verf. Naast de diepe grunt en haar welbekende katachtige vocalen laat ze nog een stemvariant horen, die van het slachtoffer. De wanhoop is voelbaar als haar rauwe, cleane stem klinkt. Marloes heeft een prestatie van formaat geleverd. Door de eenvoudige, maar uiterst doeltreffende groove blijft Stain In The Bloodline alsmaar door je hoofd spoken. In Retraumatized wordt het tempo opgeschroefd en met name deze track laat horen hoe belangrijk de rol van drummer Ivo is voor de herkenbare stijl van Izegrim.

Beheaded By Trust is opgenomen voor de fans en die zullen de titel Warmonger wel herkennen. Het nummer is afkomstig van het debuutalbum Guidelines For Genocide (2002) en stond wel eens op de setlist. Op Point Of No Return (2009) staat als afsluiter een snellere, toetsenloze versie van Angel Of Demise, maar Warmonger II is het oude nummer in een volledig nieuw jasje. Van het debuutalbum staat weinig op YouTube en de platen met Krisz (Kristien Dros) staan niet op Spotify. Wie het debuutalbum kent, zal met mij eens zijn dat deze track de ontwikkeling die Izegrim de afgelopen jaren heeft doorgemaakt goed laat horen.

We geven geen score voor een ep, maar Beheaded By Trust smaakt naar meer. Laat daar geen misverstand over bestaan. Als suggestie voor een volgende bewerking van een nummer uit de oude doos: Nail On Your Coffin.

1. Beheaded By Trust
2. Stain In The Bloodline
3. Retraumatized