Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Akercocke - Renaissance In Extremis
Jaar van release: 2017
Label: Peaceville Records
Akercocke - Renaissance In Extremis
Het doek leek in 2012 gevallen voor de Britse, progressieve deathmetalformatie Akercocke. Met een vijftal uitstekende albums op zak (uitschieter is het fabuleuze Words That Go Unspoken, Deeds That Go Undone, dat ondanks zijn leeftijd van twaalf jaar nog niets aan impact en relevantie heeft ingeboet) hield de groep rondom zanger/gitarist Jason Mendonça het voor gezien. Het heeft vier jaar geduurd, maar het bloed blijkt toch te kruipen waar het niet gaan kan. In 2016 verschijnt een persbericht dat Akercocke is gereanimeerd. Inmiddels ligt met het treffend getitelde Renaissance In Extremis de zesde full-length van deze stylish satanists in de schappen.

In de tussentijd hebben de meeste bandleden overigens niet stil gezeten. Zo richtten drummer David Gray en gitarist Sam Loynes de band Voices op, waarmee twee albums werden uitgebracht. Toch zullen veel fans hebben uitgekeken naar Renaissance In Extremis. De verwachtingen worden ruimschoots ingelost. Hoewel het album zeker niet makkelijk te behappen is, valt het ontzettend hoge niveau qua speeltechniek (vooral in het sublieme gitaarwerk) vanaf de eerste luisterbeurt op. Toch duurt het nog heel wat luisterbeurten voordat Renaissance In Extremis zijn ware klasse helemaal heeft blootgegeven. De complexe songstructuren, weliswaar geworteld in death metal, maar vol spannende, progressieve uitstapjes, zijn namelijk bijzonder divers.

Zo combineert Akercocke moeiteloos Morbid Angel-achtig, technisch gitaarspel met op Opethiaanse wijze gegarneerde, progressieve death metal. Opener Disappear schakelt voortdurend tussen beide en voegt daar aan het einde nog een bijzonder fijne, Iron Maiden-achtige heavymetalriff aan toe. Unbound By Sin gaat de Gojira-kant op qua tegendraads gitaarwerk, terwijl First To Leave The Funeral juist mysterieus begint – een beetje à la A Forest Of Stars - maar al snel een stuk extremer wordt, met verwrongen riffs en maniake screams die aan Arkhon Infaustus doen denken.

Hoewel de muziek op Renaissance In Extremis geen eenvoudige kost is, spat de kwaliteit ervan af. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de manier waarop Insentience uitbouwt van een melancholische melodie naar een uitgesponnen, bijna psychedelische gitaarsolo. Grote klasse! Familiar Ghosts bevat ook zo’n heerlijke combinatie van dromerige keyboardpartijen, progressief drumwerk en technisch, superstrak gitaarwerk. En wie nog steeds niet overtuigd is van de capaciteit van de gitaristen, raad ik aan om Inner Sanctum maar eens goed te beluisteren. Wat opvalt aan Renaissance In Extremis, is dat de cleane zang van Mendonça duidelijk is verbeterd ten opzichte van oude albums. Zijn stemgeluid is daardoor diverser dan ooit. Hij bedient zich daarnaast af en toe van een soort semi-clean geschreeuw, dat wellicht niet bij iedereen in goede aarde zal vallen, maar de muziek wel een extra gevoel van urgentie meegeeft.

De uitstekende productie helpt mee om de rijkheid van de muziek over te brengen. Transparant, maar zwaar, met veel ruimte voor zware baspartijen en een krachtig gitaargeluid, zonder dat het geheel té vol of druk wordt. Na vijfenvijftig minuten kan dan ook slechts één conclusie worden getrokken: Akercocke is terug! Laten we hopen dat de band de gelegenheid krijgt om deze Renaissance In Extremis ook live ten gehore te brengen!

Tracklist:
1. Disappear
2. Unbound By Sin
3. Insentience
4. First To Leave The Funeral
5. Familiar Ghosts
6. A Final Glance Back Before Departing
7. One Chapter Closing For Another To Begin
8. Inner Sanctum
9. A Particularly Cold September

Score: 86 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 12 oktober 2017

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.