Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    28 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Doodseskader
  • Embrace Your Punishment, Diaroe, Subvergence en Man As Plague
  • Reformist, Abyss Above en Zubzero
  • 29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
    28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ari Nissilä (Catamenia) - 52
  • Daniel Cardoso (Anathema) - 43
  • Douglas J. Sylvia (Fear Of God) - 59
  • Enrico Canu (Heimdall) - 38
  • Erick Avila (Six Magics) - 45
  • John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40
Interview

Moker
Met Wouter
Door Lana
Geplaatst in oktober 2007
Het Belgische deathmetalkanon blijft maar bands schieten. De verdienstelijke rij van uitstekende bands in het genre is sinds dit jaar weer een band langer. Vorig jaar was er al een korte kennismaking met Moker, die als gastband aan de split-cd van Outcast werd toegevoegd. Dit jaar is Translating The Pain een feit, een mokerend debuut van een mokerende band, dus tijd voor een nadere kennismaking, wat u? Drummer Wouter doet het woord.

Moker

Hallo Wouter, hoe is het zo in Moker-land?

Best goed eigenlijk. Onze eerste full-length is uit en verkoopt wel goed en de optredens komen vlotjes binnen, dus we hebben zeker niet te klagen!

Wat kun je over het ontstaan van Moker vertellen? In de bio van de band staat dat jullie vanuit Linchpin “hardere” muziek wilden gaan spelen… Wat misten jullie muzikaal bij Linchpin?

Voor Moker speelden wij dus bij Linchpin, een metal-core band. Daar heb ik van 2000 tot 2003 in gespeeld, tot dat ik met Moker ben begonnen. Linchpin was al wel een vrij harde band voor het doen van metal-core, maar ik was meer in de death-metal aan het geraken en wou meer blast-speed gebruiken en dergelijke en daar was de rest niet echt voor te porren (behalve onze gitarist,want die heeft Moker mede opgestart). Dus daarom zijn we met Moker begonnen en het nam al vrij veel tijd in beslag, waardoor we gestopt zijn met Linchpin. Zo kunnen we ons 200% voor Moker inzetten!

Moker is in 2003 opgericht, de eerste muzikale resultaten heeft het publiek echter pas in 2006 mogen waarnemen. Waar is de band tot die tijd allemaal mee bezig geweest? Zijn er bijvoorbeeld nog stiekeme demo`s die voor die tijd zijn uitgebracht en in de undergound van de Belgische scène circuleren?

We hebben nooit een demo of dergelijke opgenomen, we zijn meteen begonnen met een split-CD omdat we daar de kans voor kregen. Maar in 2003 en begin 2004 zijn we alleen bezig geweest met nummers te maken en eind 2004 zijn we begonnen met een paar shows te spelen. Vanaf de release van onze split in februari 2006 is de bal een beetje aan het rollen geraakt en nu zijn we met de release van onze eerste full-length goed bezig met shows en dergelijke. Dus je kan inderdaad zeggen dat we begin 2006 het licht hebben gezien!

Hoe is de split met Outcast tot stand gekomen? Wie waren de initiatiefnemers en wat hebben jullie verder met Outcast?

De mannen van Outcast zijn goede vrienden van onze zanger en kregen de kans om een split uit te brengen op Shiver Records. Dus hebben ze aan ons gevraagd of wij de tweede band wilden zijn op de split…en ja dus!

Was het eigenlijk niet eerst logischer/handiger geweest om een geheel Moker-gerelateerde demo/mcd/promo/whatever te verspreiden? Of was een split-cd ter promotie makkelijker te realiseren?

Misschien wel ja, maar zoals ik hierboven al zeg kregen we de kans om op een label een split uit te brengen, dus ja…die kans grijp je natuurlijk meteen. We kregen wel veel reacties van de mensen, dat ze meer van ons wilden horen, daarom hebben we niet lang gewacht en amper een jaar later ligt onze eerste full-length album in de winkels!

Als ik het goed begrijp stond Moker ten tijde van de release van deze split-cd nog niet onder contract bij Shiver Records. Ik vermoed dat de split toch wel de juiste deur heeft geopend, of had Shiver Records jullie al voor die tijd op het oog?

Het was eigenlijk Outcast die met de split op het label mocht, maar de mensen van het label kenden ons al van een paar shows en we hadden er al mee gesproken. Ze waren zeer tevreden over ons, daarom hebben ze ons meteen een contract aangeboden om een full-length uit te brengen.

Gezien het feit dat Shiver Records zich met name richt op de Belgische (death)metal is het een vrij logische zet dat ze Moker hebben binnengehaald. Hoe zeker was Moker eigenlijk van een labeldeal? Hadden jullie al snel het idee dat jullie met de band bij Shiver terecht konden, of is de band nog met andere labels in de weer geweest?

Moker - Translating The PainEigenlijk waren wij nog totaal niet bezig met een zoektocht naar een label omdat we eerst volle bak nummers aan het schrijven waren. Op een gegeven moment kregen we een telefoontje of we het zouden zien zitten voor om aan een split-cd deel te nemen die via Shiver Records zou uitkomen, dus eigenlijk hadden we de kans nog niet gekregen om überhaupt naar een label te gaan zoeken. We hebben het geluk gehad dat we meteen zonder enige zoektocht op een label een CD konden releasen.

Afijn, ongeveer een jaar na de release van de split-cd en het contract met Shiver is daar het debuut-album “Translating The Pain”. Hadden jullie al wat nummers klaar liggen voor deze cd, of is de band als een gek gaan ploeteren om het debuut in elkaar te zetten?

Nee, nee, we zijn zeker niet gaan ploeteren! Wij zijn een band die eigenlijk onophoudend nummers maakt. Toen we drie nummers voor de split nodig hadden, hadden we er al veel meer. Die zijn naderhand natuurlijk nog wat bijgewerkt, maar toen we groen licht voor de cd kregen hadden we al een hoop nummers af en hoefden we niet als gekken aan het werk. We moesten maar twee of drie nummers bijschrijven om een full-length te vullen. Toen ons debuut-album een maand of drie uit was hadden wij alweer vijf nieuwe nummers af! Het is niet zo dat wij per zoveel tijd zoveel nummers maken, maar zoals ik al zei zijn wij een band die onophoudend nummers maakt, dus nog een paar nummers en we kunnen terug de studio in om aan de opvolger te werken!

Hoe hebben jullie de productie van het debuut ervaren? Wie is er voor de muziek verantwoordelijk? Wie voor de teksten? Hoe was het in de studio? Kortom, wat wil/kun je kwijt over de “geboorte” van Translating The Pain, als je zo even terugblikt op het hele proces?

De muziek schrijven wij zelf en de teksten liggen volledig in de handen van onze zanger. Voor het debuut wilden we natuurlijk een goede productie van ons schijfje. Als je de split en het debuut achter elkaar hoort, zul je wel en duidelijk verschil horen. Met onze split waren we naar een low-budget studio geweest, maar voor onze full moest het degelijk zijn. Daarom zijn we naar de CCR studio gegaan, daar zijn redelijk wat bekende bands geweest, zoals Aborted, Leng Tch’e, Liar, enz. De studiotijd bedroeg 2 weken fun en stress! Maar het is allemaal redelijk vlotjes gegaan dus we mogen eigenlijk beslist niet klagen.

Als ik de cd-titel goed interpreteer wil Moker met “Translating The Pain” pijn en leed overzetten naar muziek en teksten om zodoende het onderwerp bij de luisteraar aan te leveren. Nu heb ik in de teksten zitten spitten en die gaan inderdaad niet bepaald over witte wolkjes en groen gras vol konijntjes. Nu ben ik benieuwd wat voor “pijn” de band eigenlijk als uitgangspunt voor de cd gebruikt heeft. Algemene pijn (met fictieve teksten) die zich goed leent als onderwerp voor deathmetal of meer persoonlijke (eigen ervaringen, frustraties, etc?). Met andere woorden, in hoeverre heeft de titel van de persoonlijke betrekking op de band(leden)?
(Volg je de vraag nog?)

Haha,ik begrijp wat je bedoelt. De titel van de CD heeft niet meteen iets te maken met onze teksten. De teksten zijn meestal persoonlijke ervaringen van onze zanger. Maar zoals je constateert zetten wij onze pijn,de dagelijkse pijnen, stress en dergelijke, om in muziek.
We hebben allemaal een job en een huis te om onderhouden en sommigen van ons ook kinderen, dus we weten allemaal wat het dagelijkse leven inhoudt. Op het moment we de repetitieruimte instappen en onze instrumenten ter hand nemen, spelen we al onze frustraties kwijt…met andere woorden:we translating our pain!

Tekstueel vallen twee nummers mij op. Om te beginnen Stuck in A Pattern, waarin een hartbrekende vrouw wordt toegesproken. Vanwege de uitgebreide redenatie (en niet enkel een brute afslachting waar de meeste deathmetalbands tekstueel aan doen) zou ik bijna vermoeden dat dit ook op een waar gebeurd verhaal berust en een bewust gerichte tekst is…

De tekst is inderdaad zowat een lovesong, zoals onze zanger dat nummer altijd aankondigt en het gaat over een relatie uit zijn verleden.

De tweede tekst waar ik lang halt heb gehouden is die van “The Last Note”, waarin de afscheidsbrief van Rodney Hulin is gepubliceerd. Ik ken dit verhaal en toch was ik zeer verrast toen ik bemerkte dat dit op deze manier in een deathmetalnummer is verwerkt. Was daar nog een speciale reden voor?

Het is niet dat we een bepaalde link hebben met Rodney Hulin, maar onze zanger kwam met het hele gebeuren in contact en is er een tekst over gaan schrijven.

Sowieso heb ik gemerkt dat de teksten van Moker op “Translating The Pain” iets diepgaander zijn geworden ten opzichte van de teksten van de nummers die op de split met Outcast staan…Hebben jullie daar bewust naartoe gewerkt?

Binnen Moker vinden we allemaal dat ieder album een nieuwe level moet krijgen zowel op muzikaal vlak als tekstueel vlak.

Ik heb op jullie site overigens gezien dat Translating The Pain over het algemeen zeer aardig ontvangen is door de media. Ik heb niet alle recensies gelezen, maar dat heb jij ongetwijfeld wel gedaan. Wat zijn voor jou de meest opvallendste (in positieve en negatieve zin) dingen die over de cd zijn gezegd door de critici en in hoeverre kun je je daarin vinden?

Wat het meest opviel was dat de critici ons debuut een heel andere soort muziekstijl vonden dan onze split, zoals: volwassener,diepgaande teksten, beter samenspel...en dat is wel leuk om horen want je probeert natuurlijk ieder album te verbeteren he!

Moker

Zijn er verder nog dingen waarvan je kan zeggen: “als we aan de volgende cd gaan werken dan willen we hier expliciet op letten of aan werken”?

Er zijn niet echt dingen waar we op onze volgende cd extra aandacht aan gaan geven. Deze cd is bij vele mensen in goede aarde gevallen dus we gaan onze opvolger natuurlijk in diezelfde lijn proberen te leggen. We hebben ondertussen toch al zes à zeven nieuwe nummers af en het klinkt echt wel VET...het klint dus ongeveer hetzelfde als op het debuut maar ze zijn nog iets krachtiger geworden en toch nog een tikkie sneller!

Van de cd springen we even over naar de optredens. Als ik jullie concertagenda bekijk, dan zie ik dat jullie al vanaf 2004 op de planken staan. Maar daar jullie eerste release uit 2006 (2005 opgenomen) stamt ben ik benieuwd wat jullie tijdens de eerdere shows hebben gespeeld. Hadden jullie de nummers al klaar? Werden er nummers van Linchpin gespeeld? Covers?

Als je als band begint heb je na enige tijd toch wel wat nummers, maar die worden in de loop der tijd toch nog bijgewerkt. We kregen hier en daar wat shows aangeboden dus dan speel je gewoon al die nummers die je hebt...maar van de nummers van toen blijft er op de dag van vandaag niet veel meer over.

Jullie hebben inmiddels behoorlijk was shows weggewerkt. Voor veel bands zijn de live-optredens de kers op de taart en zo te zien zijn jullie er ook niet vies van. Is Moker op de planken helemaal in het juiste element?

De mensen die ons al aan het werk hebben gezien weten wat we in petto hebben...zoals wij hier bij ons zeggen “It’s a Moker in your face” Die quote wordt op het podium werkelijkheid!

Als je één show zou kunnen overdoen, welke zou dat zijn en waarom?

Op de eerste september van dit jaar hebben we een show mogen doen in Hof Ter Lo, hier bij ons en dat is een zaal die je kan vergelijken met de 013 bij jullie. Het was een kleine droom van ons om daar te staan en dat is dus ondertussen gebeurd! Er was veel volk, de sound was goed en we waren in vorm dus...het was echt de max voor ons!

Ga je zelf nog uit je plaat tijdens optredens van andere bands? Zo ja, wat is het beste optreden dat je de laatste tijd gezien hebt?

Op het moment ben ik hevig aan de Deens band Volbeat. Laatst hebben ze hier gespeeld en daar ben dan eens goed uit mijn dak gegaan ja! In oktober spelen we trouwens samen een gig en deze wordt ook live uitgezonden op een radiozender in Opwijk, hier in België, dus dat is iets waar we natuurlijk naar uitkijken!

Als je een band zou mogen kiezen met wie je definitely mee op tour zou willen, welke band zou dat zijn?

Volbeat,Vader en Misery Index.

Je zou het bijna vergeten, maar Moker heeft voorheen een andere bassist gehad in persoon van Stijn de Wever. Waarom heeft Stijn Moker verlaten? Ik zie dat zijn opvolger Fre ook een ex-Linchpinner is. Dat was zeker wel goed te regelen om hem bij Moker te krijgen, niet?

Voor Stijn werd de muziek een beetje te snel want hij was niet echt wild van dat genre en ja, toen is hij dus vertrokken. We hebben toen Fre gevraagd en hij zag het meteen zitten.

Laatste vraag. Hoe zou je de Belgische deathmetalscène willen typeren? Als ik er zo naar kijk, krijg ik de indruk dat de scène a: stukken omvangrijker is dan dat wij hier denken, b: gekenmerkt wordt door een overwegend gemoedelijke sfeer. Rotte appels heb je natuurlijk overal maar de bands gaan over het algemeen erg goed met elkaar om. Wat zijn jouw ervaringen?

Ondertussen hebben we hier in België al heel wat shows gedaan en dus in contact gekomen met andere bands en het is voor ons altijd al leuk geweest. Je leert veel mensen kennen en veel bands, want je zou versteld staan van hoeveel bands er hier actief zijn. Overal waar je kijkt zie je metalbands uit de grond schieten, dus je kan wel zeggen dat het hier een goede scène is.

Bedankt voor je tijd en veel succes met Moker. Ik hoop je weer te spreken als er nieuw Moker-materiaal onder de mensen circuleert.

Augustus 2008 zitten we weer in de studio dus verwacht een nieuwe release waarschijnlijk begin 2009!

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.