Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

09-08-2020

Interview: Pitbulls In The Nursery
Met Panda
Door Lana
Geplaatst in augustus 2006

Begin dit jaar hebben we een wel heel opmerkelijke cd onder de snufferd geschoven gekregen, die de beschaafde metalwereld compleet op zijn kop zette. “Lunatic”, van Pitbulls In The Nursery is een muziekstukje dat minstens zo bizar is als de bandnaam.
De laatste tijd is er bovendien van alles gaande in het Pitbulls -kamp, waardoor er helemaal reden zat is om de band op de praatstoel te parkeren. Vocalist Panda (in het dagelijkse leven Julien Foucault) nam de sprekersrol op zich en praatte mij via de digitale snelweg helemaal bij.
En als ik dingen weet, weet u ze ook.

Pitbulls In The Nursery

Pitbulls In The Nursery??!! Holy fuck, hoe kom je op zo'n bandnaam, in Godsnaam?

Nou, die naam heb ik dus verzonnen. Eigenlijk was het gewoon de bedoeling om gek te doen en een naam te bedenken die aandacht zou trekken [nou, dat is bij deze dus gelukt! Red]. Maar je kan het ook aan onze muziek linken, als je wilt. Zoals je kan horen doet onze muziek ook lekker gek, we houden er van om van tempo te wisselen en onvoorspelbaar te zijn. Dus daar past zo'n bandnaam wel bij.

Hoewel de band al 9 jaar bestaat is Pitbulls In The Nursery een relatief nieuwe naam in de wereld van zwaar metaal. Kun je ons even bijpraten?

Eigenlijk bestaat Pitbulls In The Nursery pas sinds 2001 echt actief, nadat de toenmalige band de nodige line-up- wisselingen had ondergaan. In 2001 nam de band een domo op, "Impact" genaamd, en na veel succesvolle optredens in Frankrijk, Zwitserland en Belgie besloten we een album op te nemen. Dat is "Lunatic" geworden, een album die 11 nummers telt, en in februari van 2006 is uitgekomen. Franse critici omschreven onze stijl als "technische death" en van grote Franse tijdschriften kregen we erg positieve kritiek. Maar ik denk dat de beste manier om onze muziek te beschrijven niet verder komt dan je aan te raden er naar te luisteren, dan merk je vanzelf wel wat je er van vindt en wat het met je doet.

Zoals ik al zei bestaat de band sinds 1997, dus 9 jaar. Maar het heeft 4 jaar geduurd voordat de band "Impact" in elkaar heeft gedraaid. Zijn jullie luie vogels? Was de inspiratie aan het uitslapen? Waarom heeft het zo lang moeten duren?

In het begin was PITN slechts een hobby voor ons. We waren jong en wilden gewoon lekker lol maken. We speelden wat voor kameraden en hadden het ontzettend naar ons zin. Een lange tijd waren we content met de huidige situatie, maar op den duur wilden we toch naar een hoger niveau met de band, en om dat te bereiken moesten we de line-up tot twee maal toe wijzigen. Dus ja, dat haalt het tempo uit de productieve kant, zoals je begrijpt.

Ja, voor zover wij weten had PITN voorheen in ieder geval een andere bassist, Guillame. Wat is er met hem gebeurd?

Guillame moest de band helaas in 2001 verlaten vanwege zijn studie. Hij moest daarvoor naar Zuid-Frankrijk verhuizen en dat was niet met de band te combineren.

De ep is in eigen beheer opgenomen. Als jonge bands in eigen beheer muziek opnemen zijn de middelen veelal vrij beperkt, waardoor een band ontzettend hard moet werken om aardige resultaten te boeken. Hoe hebben jullie dat ervaren?

PandaBij de opnames van de ep werden we geholpen door Alexis Phélipot in Parijs. We hadden welgeteld drie dagen om de klus te klaren dus we hebben echt alles op alles gezet om het beste er uit te halen, in die korte tijd. Het was onze eerste ervaring met muzikale opnames we waren na afloop erg tevreden over het resultaat. Vervolgens hadden we dankzij de hulp van vele e-zines goede promotie over de hele wereld. Ook gaven we de demo soms gratis weg na afloop van grote shows in Parijs.

Hoe werd de ep uiteindelijk ontvangen? Zeker voor die tijd was jullie muzikale aanpak niet allerdaags...

Er waren uiteraard ook negatieve klanken, maar die blijf je altijd wel houden. Maar ondanks die klanken werd onze demo zeer gewaardeerd. Na de release van "Impact" gingen er deuren voor ons open. We konden meer gaan optreden en op die manier bekendheid verwerven.

In 2004 was de band weer begonnen met de voorbereidingen voor de eerste full-length. Later dat jaar hebben jullie de cd opgenomen en de mix in orde gemaakt. Maar de klus werd in 2005 afgemaakt en pas in 2006 zag de cd het levenslicht. Lijkt mij best frustrerend.

Ja, nou, dat was het ook zeker. In die tijd worstelden we weer met van alles dat betrekking had op het voortbestaan van de band. We waren behoorlijk ongerust over de gang van zaken, kan ik je zeggen. Ik ben blij dat de hele kwestie toch nog een happy end kreeg.

Maar tijdens die jaren heeft de band naar de buitenwereld toe niet stil gezeten. In 2005 verscheen het nummer "Lunatic Factory" op de compilatie-cd "Revolution Calling" van Listenable Records. Hoe is jullie nummer daar beland?

Er waren in feite twee mensen nodig om ons daar te krijgen. Greg van de VS-Webzine en Laurent van Listenable Records. Greg contacteerde ons en vroeg ons of we belangstelling hadden om aan die cd deel te nemen.

Behalve PITN staat er nog een hele lading van undergroundbands op die cd. Heb je er zelf eigelijk wel naar geluisterd?

Jazeker! Persoonlijk vind ik GTI een erg goede band. Zeer innovatief, erg apart. Ze spelen erg lekkere Death Core met de nodige samples. Maar ze zijn bovenal erg goed op de planken!

Eind 2005 is de band door Black Lotus Records opgepikt en konden jullie een krabbel zetten, aldaar. Waarom Black Lotus?

Toen we ons album eenmaal voltooid hadden, wilden we op zoek gaan naar een partner in crime, om ons album te promoten en wellicht zelfs te produceren. Dus we namen een groot aantal labels eens flink onder de loep, maar zonder veel succes, moet ik zeggen. Uiteindelijk trokken we ons terug met 10 potentiele opties en bekeken ze nog eens goed nader. Daar zat ook Black Lotus tussen en het voorstel dat ze ons deden beviel ons wel. Na een onderhandeling over bepaalde zaken besloten we te tekenen.
Black Lotus is een gevestigde naam in Frankrijk met een zeer effecient distributienetwerk. Bovendien promoten ze hun bands erg goed, gebruikmakend van magazines over de hele wereld.

Trouwens, konden jullie niet gewoon een deal krijgen bij Listenable Records? Het is een Frans label en bovendien zijn jullie geen onbekenden voor elkaar...

Helaas konden ze ons op dat moment niet tekenen omdat ze het superdruk hadden met een aantal nieuwe releases. Maar ik hoop inderdaad dat we in de toekomst alsnog een samenwerking kunnen organiseren.

En nu bestaat Black Lotus Records dus niet meer. En zitten jullie wederom zonder label.

Ja, en we zijn weer erg hard op zoek naar een geschikte partner voor de distributie van "Lunatic" en een mogelijkheid om het nieuwe album uit te brengen.

Goed, even over "Lunatic": Dit jaar hebben de geïnteresseerde luisteraars nu eens goed kennis mogen maken met Pitbulls In The Nursery en "Lunatic". Wat doet dat met jou?

Ik ben door het dolle heen. Deze release is de ultieme beloning. Wij zijn erg blij dat het ons mag overkomen.

Wat kun je ons over het ontstaan en opnames van "Lunatic" verhalen, behalve dat het de band een hoop tijd gekost heeft om de volledige baring ervan te voltooien?

In feite heeft de aanloop naar dit album maar een jaar geduurd omdat we drie nummers van de demo op het album hadden gezet. Dus dan schiet je al op. Maar tijdens het componeren van nieuwe nummers waren we niet bepaald gebonden aan een bepaalde stijl. Voorbeeldje: we hebben een nummer die erg rustig begint middels klanken van een sitar en vervolgens losbarst met dub muziek [dub muziek is een vorm van Jamaicaanse muziek die ontstaan is uit reggae en ska in Jamaica in de jaren 70, red]. En mensen lijken dit erg leuk te vinden. Soms gaan mensen er op dansen, anderen staan rustig om toegewijd te kunnen luisteren.
Inzake de opnames, we hebben het in zeventien dagen voor elkaar gekregen. Elf dagen hebben we opgenomen, zes aan de mix gespendeerd. Dat is dus wederom niet zo lang. Deze werkdagen draaiden we in "Studio Des Milans", in de buurt van de Spaanse grens. Nee, dat was nog slecht nog niet daar, de omgeving was schitteren. Strand en een prachtig bos. Kortom, deze studio-ervaring was voor ons wel erg goed uitgepakt!

Als we de nummers van "Impact" (die later eveneens op "Lunatic" zijn verschenen) met nieuwe nummers op "Lunatic" vergelijken, zien we een hoop progressie. De nummers zijn veel technischer, ingewikkelder, venijniger en gedurfder. Bewuste keuze of een natuurlijke vooruitgang?

Eigenlijk een natuurlijk proces. We zijn wat ouder nu, en iedereen heeft zijn muzikale grenzen verlegd en zich opengesteld voor vele vormen van muziek. We luisteren niet alleen naar metal, onze voorkeuren zijn erg breed en omvatten eigenlijk een hoop muziekgenres (reggae, dub, bosa nova, funk, etc. ). Wij luisteren bijvoorbeeld naar Groundation, King Crimson, Noir Desir, Red Hot Chili Pepper, Cypress Hill, Beasty Boys, The Doors, Pink Floyd, Queen, etc. Binnen de metal zijn we weg van Death, Metallica, Pantera, Sepultura, Atheist, Cynic, Meshuggah, Symphony X, RATM, Necrophagist, Dying Fetus, Morbid Angel, Loudblast, etc. Wanneer we een band goed vinden heeft het weinig te maken met het muziekgenre, maar met het feit of de gehele compositie ons bevalt en aansluit op onze persoonlijke muzikale ontwikkeling.

Wie is bij PITN verantwoordelijk voor het schrijven van muziek en teksten? Zijn er captains, of zijn jullie een echt team?

Het is echt teamwork wat we doen. Simon (gitaar ) schrijft de basiszaken en vervolgens kleden we die met z'n allen aan, zodat de nummers ieders persoonlijke stempel dragen. En vervolgens, als de muziek helemaal compleet en naar wens is, schrijf ik daar mijn teksten bij.

Wat kun je ons over de inhoud van de nummers vertellen? "Lunatic" lijkt mij niet echt een conceptalbum (hoewel je maar nooit weet hoe de makers het bedoeld hebben), maar de nummers vertoonen wel onderlinge thematische overeenkomsten.

Ja, de nummers gaan een beetje over de dingen die we zoal in ons leven ontmoeten. Over media-corruptie, propaganda, uitzuigerij van de muziek puur voor het geld...Wat het album moet uitstalen is onacceptatie van de leiders van ons land, en nog meer eigenlijk, van de leiders van de wereld.
Maar de volgende keer ga ik aan een echt conceptalbum werken.

Licht de cover van "Lunatic" eveneens even toe, als je wilt. Deze is minstens zo weird als de muziek.

Pitbulls In The Nursery - LunaticDe cover van "Lunatic" was ontworpen door Geoffroy Thoorens, wie overigens ook onze lichtman is, als we de planken op gaan. Het wezen, de machine, er op bestaat uit technologie, mens en planten. Dit leeft tegenwoordig onder 1 dak op dit planeet. We kunnen ons afvragen wie deze bizarre mix domineert, de mix die indirect door mensenhanden tot stand is gebracht, zonder stil te staan bij de consequenties. Zijn het wel de machines die de wereld nu onstuitbaar lijken over te nemen of zijn het de mensen die hun eigen chaos geschapen hebben? Kortom, het is een cover om over na te denken.

Als je een salut zou brengen aan bands die je muziek ernstig beinvloeden, wie zou je vooral niet willen vergeten?

Metalmatig zouden dat wel Death, Atheist, Meshuggah, en Cynic zijn. Maar zoals je merkt gaan de invloeden die de groep kent veel verder dan enkel metal. We hebben zeer uitgebreide muzikale voorkeuren die je dus ook hoort in de muziek die we maken.

Stel, je zou een nummer willen coveren voor op een Pitbulls- album. Waar zou je keus op vallen?

Ik zou "Spanisch Caravan" van The Doors kiezen. Het is een nummer dat heel ver van onze muziek staat maar juist daarom erg interessant zou kunnen uitpakken.
Verder zijn mijn persoonlijke favoriete bands, naast The Doors, wel Primus, Atheist, Death, Led Zeppelin, oude Sepultura, Necrophagist, Emperor, The Gladiators...

Pitbulls In The Nursery heeft al flink wat getourd en ook niet met de minste bands. Is er een optreden die je op een speciale manier koestert?

Dat zou moeilijk kiezen zijn aangezien we veel toffe gigs gespeeld hebben. Maar het allerleukst vond ik toch wel ons laatste optreden in Parijs in de Locomitive, waar we samen met SUP, Malmonde, Kronos, Kaizen, Carnival In Coal, Hacride, Outcast, Benighted, Aborted and Wormfood speelden. We hadden een geweldige tijd, liepen rond tussen geweldige muzikanten en we hadden een uitzinnig publiek.

Ja, over publiek gesproken, hoe reageren mensen doorgaans op jullie shows? Draait men dan helemaal door, op de onregelmatige tonen van de herrie?

Er zijn bij onze concerten meestal twee soorten publiek waar we mee te maken krijgen. De eerste groep gaat, zoals je al zei, helemaal te gek, wat een echte rock and roll-sfeer creëert. De andere groep is de wat rustigere groep die onze muziek op een hele andere wijze consumeert. Dat zijn meestal de wat ervarenere mensen die ons observeren en analyseren zonder rond te stuiteren.

Zijn er voor de komende tijd nog tourplannen? Staan jullie niet ergens op een festival? Wellicht een optreden in Nederland?

Er staan wat shows gepland voor Frankrijk en Belgie, maar verder hebben we eigenlijk niks concreets gepland. Bovendien zijn we nu hard op zoek naar een tourmanager.

Verder nog iets toe te voegen aan je verhaal van zojuist?

Niks toe te voegen. Echt niet. Allemachtig, dit is het meest complete interiew voor mij tot dusver.

Nou, dan wil ik je nog wel vragen of je ons, metalfans, traditiegetrouw nog wat onbekende Franse metal kan aanraden waar we zonder meer wat aandacht aan moeten schenken, of blind moeten kopen.

Natuurlijk!!! GTI, Fatal, Psoriasis, Benighted, Kaizen, Outcast, Zubrowska, Hacride, Ubik, 7th Nemesis, Boys first Time, Genital Grinder, Kronos, Manimal, Sonny Red, DSK, Comity...
Ja, als ik het zo overzie dan kan ik wel stellen dat er steeds meer goede Franse undergroundmetalbands circuleren. Goede zaak.

Kijk, daar kunnen we wel weer mee vooruit. Dankjewel, en succes met de band en de perikelen er omheen. We zien jullie met plezier op de planken als het zover is.

Dankjewel voor alles, en de groeten aan de Nederlandse metalheads. We hopen gauw in de buurt te komen spelen en het is de bedoeling dat we met z'n allen een te gekke avond hebben.

[ Terug naar de Interviews ]