Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
  • 17 juni:
  • Battery, Thrive en Hometown Crew
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Jackson (My Dying Bride) - 55
  • Andreas Tyrone Svensson (Backyard Babies) - 52
  • Archie Bleyer (Cadence Records)† - 116
  • Atli Jarl Martin (Helshare) - 52
  • Brad Delp (Boston)† - 74
  • Carl Cadden-James (Shadow Gallery) - 62
  • David Sanchez (Havok) - 37
  • David Thoener (producent) - 71
  • John Wetton (Asia)† - 76
  • Kristian Larsen (Manticora) - 50
  • Michiel Eikenaar (Nihill)† - 49
  • Toni Paananen (Malpractice) - 51
Concertreview

Mono en GGGOLDDD
Op 19 mei 2023 in Muziekgieterij, Maastricht
Tekst door Rik
Het prachtige Maastricht staat om veel zaken hoog aangeschreven, maar niet om zijn bloeiende rock- en metalscene. Het komt dan ook niet heel vaak voor dat er een band van internationale faam neerstrijkt (uiteraard laten we Andre Rieu en zijn honderdvijftig concerten op het Vrijthof graag buiten beschouwing), maar op vrijdag 19 mei is er alle reden om naar de hoofdstad van Limburg af te reizen. In de Muziekgieterij staan namelijk niemand minder dan de Japanse grootmeesters van de post-rock op het programma. Ik heb het natuurlijk over Mono, de band die met zijn instrumentale hymnes wereldwijd voor ontroering en kippenvel weet te zorgen. In het voorprogramma staat de Nederlandse experimentele rockgroep GGGOLDDD, een band die een dergelijke status natuurlijk eigenlijk al lang is ontgroeid.

Mono

Bij binnenkomst in het buitengewoon toffe gebouw (industrieel en hip, met een indrukwekkende collectie speciaalbieren en een ruim opgezette foyer annex loungeruimte) blijkt GGGOLDDD al bezig aan het optreden. De formatie rondom zangeres en componiste Milena Eva heeft de laatste jaren een flinke gedaantewisseling ondergaan. Van de oorspronkelijke mengelmoes van opzwepende rock en pinnige post-punk is weinig meer over. Inmiddels creëert de groep een artistieke pastiche van elektronica, trip-hop, rock, pop en klassieke muziek, waarin de koele zang van Eva een belangrijk onderdeel vormt. Hoewel in de vorm van He Is Not en Old Habits twee wat oudere tracks gespeeld worden, ligt de nadruk vanavond op het zeer indrukwekkende, meest recente album This Shame Should Not Be Mine (2022), waarmee GGGOLDDD ook al twee keer op Roadburn (de Redux-editie van 2021 en de editie van 2022) voor een zeer emotionele en intense ervaring zorgde.

Dat artistieke, broeierige en donkere album kent een pijnlijke geschiedenis: het is geworteld in een traumatische ervaring van Eva, die in haar jeugd werd verkracht. Ik ben vandaag wederom onder de indruk hoe zij dit materiaal live weet te vertolken in vaak zeer minimalistische nummers. Met name tijdens het afsluitende On You, dat puur uit vervormde zang en heel subtiele keyboardondersteuning bestaat, kun je een speld horen vallen in de zaal. Maar ook het zeer beklemmende en dreigende Spring en het met broeierige keyboards en beats doorspekte Notes On How To Trust komen live ijzersterk over. Een verrassing is het nieuwe nummer I Let My Hair Grow, dat vanavond ten gehore wordt gebracht. In vergelijking met het inmiddels bekendere materiaal is dat een track die nog wat moet groeien, maar die duidelijk maakt dat GGGOLDDD op het eigenzinnige ingeslagen muzikale pad verder gaat.

Ook Mono heeft enkele jaren geleden op Roadburn gestaan voor enkele speciale optredens. Ik herinner me vooral nog de geniale integrale vertolking van Hymn To The Immortal Wind (2009), inclusief een strijkorkest (met niemand minder dan Jo Quail op cello). Zoveel pure magie verwacht ik vanavond niet, maar wie de Japanners vaker aan het werk heeft gezien, weet dat we met een formidabele liveband te maken hebben. De cineastische, dynamische composities van Mono lenen zich dan ook perfect voor de podia. Het optreden van vanavond bestaat in feite uit twee delen. Na een veel te lang intro krijgen we in het eerste deel vooral nieuw materiaal te horen. De eerste vijf nummers zijn allemaal afkomstig van de twee meest recente albums Pilgrimage Of The Soul (2021) en Nowhere, Now Here (2019). De laatste langspeler laat een verbreding qua geluid horen, waarbij de band nadrukkelijk zoekt naar nieuwe invalshoeken. Ook live is het contrast tussen de stevige, maar wat monotone opener Riptide en het met subtiele elektronica-invloeden doorweven Imperfect Things groot. Het hoogtepunt van dit deel is het melancholische, schitterend opgebouwde Nowhere, Now Here, dat zich in ruim tien minuten ontvouwt van zeer subtiel, meanderend getokkel tot een luidruchtige muur aan gitaarnoise.

In het tweede deel van de set is er gelukkig ook ruimte voor enkele klassiekers. Want hoe overtuigend het nieuwere werk ook is, de meeste fans willen toch voornamelijk nummers van de eerste paar albums horen. Dat zijn immers de platen waarop Mono pas echt luidruchtig uit zijn slof schiet en waarop de band een bijna transcendente sfeer weet te creëren in zijn allesomvattende geluidssculpturen. Aan de publieksreactie is ook te merken dat het al zeer vaak live gespeelde Halcyon (Beautiful Days) (van het derde album Walking Cloud And Deep Red Sky, Flag Fluttered And The Sun Shined uit 2004) en met name het briljante Ashes In The Snow (van Hymn To The Immortal Wind uit 2009) nog altijd tot de favorieten behoren. En hoewel er weinig tot geen publieksinteractie is – wat ook niet zou passen bij deze instrumentale muziek – staat de band met net iets meer bezieling te spelen bij deze nummers. Laatstgenoemde track wordt afgesloten met een weldadige mep op de enorme gong, die op het podium staat opgesteld en louter voor deze ene aanslag lijkt meesleept.

Dan verlaten de bandleden het podium, maar gelukkig volgt er een toegift in de vorm van het grootse, een kwartier durende Com(?), waarmee alle remmen nog een laatste keer losgaan. Bij deze track gaan gitaristen Takaakira "Taka" Goto en Hideki "Yoda" Suematsu er zelfs bij staan, terwijl ze normaal gesproken in zichzelf gekeerd op een krukje zitten te spelen. En met een grootse climax en een orkaan van feedback eindigt Mono op karakteristieke wijze. Hoewel het geluid voor Mono-begrippen relatief zacht staat, blijft dit een zinderende finale. Onder luid applaus voegen de Japanners wederom een uitstekend optreden toe aan hun cv. Mono stelt nooit teleur.

Setlist Mono:
1. Riptide
2. Imperfect Things
3. Nowhere, Now Here
4. Innocence
5. Sorrow
6. Halcyon (Beautiful Days)
7. Ashes In The Snow

Toegift:
8. Com(?)

Setlist GGGOLDDD:
1. Beat By Beat
2. Strawberry Supper
3. Spring
4. I Won't Let You Down
5. He Is Not
6. I Let My Hair Grow
7. Notes On How To Trust
8. Old Habits
9. On You

Pitfest

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.