Negative Reaction / Ramesses - split cd
Jaar van release: 2004
Label: PsycheDOOMelic Records
Negative Reaction / Ramesses - split cd
De twee nummers die Negative Reaction op deze split presenteert liggen in het verlengde van het materiaal van het vorige album Everything You Need For Galactic Battle Adventures, alleen hebben de heren hun sound iets zuiverder gemaakt en is er ook op vocaal gebied wat vooruitgang geboekt. Ik vergeleek zanger Ken Bones in het verleden met Grover van Sesamstraat, maar als ik dezelfde vergelijking nu maakte, zou het misschien wat vergezocht zijn. De sound is dus iets zuiverder, wat waarschijnlijk voor een groot deel aan de productie ligt. Liefhebbers van de vorige plaat kunnen echter gerust zijn: Negative Reaction blijft een band die z'n riffs met een flinke distortion over het gitaargeluid ten gehore brengt. Kwalitatief is men ook consistent. De band laat met deze twee krakers van nummers een prima indruk achter: "A Song For Constance" en "NOD" behoren tot de beste Negative Reaction-nummers die ik gehoord heb. Met name de tweede track is opmerkelijk, en niet alleen vanwege het totaal onverwachte stukje fluitspel dat halverwege z'n entree maakt. Deze twee bulldozers van nummers vertegenwoordigen het beste wat het sludge-genre te bieden heeft, en luisteren verrassend lekker weg. Ik zou zelfs zo ver gaan om dit materiaal wat 'toegankelijker' te noemen dan het oudere werk. Maar laat ik dat maar niet doen, dit blijft natuurlijk muziek voor freaks met smaak.

Ramesses dan. Niet zomaar een band, aangezien het hier gaat om het pasgeboren kindje van ex-Electric Wizard leden Tim Bagshaw en Mark Greening! Hoge verwachtingen dus, en het resultaat mag er dan ook wezen. "Master (Your Demons)" komt oncomfortabel op gang met nare orgelklanken, waarna lompe gitaren inzetten en zanger Adam Richardson z'n wanhopige klaagzang in de strijd gooit. Dit is erg rauwe shit, zeer doomy in structuur maar met een smerige Hellhammer-achtige sound, die alle mogelijke verwachtingen dat Ramesses Bagshaw en Greenings versie van Electric Wizard zou zijn op nietsontziende wijze verpulvert. "Hoe heb je ooit zoiets stompzinnig kunnen denken, delusional motherfucker?", schreeuwen de twee heren met deze eerste release. En daarin moedig ik ze volmondig aan. Dit is zoveel interessanter dan een kloon van Electric Wizard, die misschien wel heel erg goed was geweest, maar nooit zo'n indruk had kunnen maken als Ramesses. De vocalen van Richardson staan erg in de achtergrond, maar zowel zijn 'zuivere' (dat is natuurlijk altijd een kwestie van graad bij dit soort muziek) als zijn grunt-achtige klanken vullen de instrumentale doodsmars perfect aan. Ik ben zeer benieuwd naar een volledig album van deze band, en dan met name hoe de diabolische, kwellende sound op dat formaat tot z'n recht komt. In de tussentijd hebben we deze zeer aardige split, die nog vele rondjes in mijn speler zal draaien.

1. A Song For Constance (Negative Reaction)
2. NOD (Negative Reaction)
3. Master (Your Demons) (Ramesses)