Enquête

Zou jij voor een losse zaal- of stadionoptreden van jouw favoriete band(s) speciaal naar een land reizen buiten de Benelux, als die groep Nederland en België overslaat?

Ja, dat doe ik regelmatig
Ja, dat heb ik al eens gedaan
Nog niet, maar dat ga ik dit of volgend jaar wel doen
Nog niet, maar voor een speciale gelegenheid zou ik het overwegen
Nee, niet voor een losse show, maar ga wel naar festivals buiten de Benelux
Nee, ik ga niet naar concerten of festivals buiten Nederland en België
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 16-10-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Apostolos "Laki" Zaios (Human Fortress) - 54
  • B.B. King† - 100
  • Dave Sabo (Skid Row) - 61
  • Dianne Melichar (Crimsonfire) - 47
  • Mikko Heikkilä (Sinamore) - 47
  • Muhannad "Phexataan" Bursheh (Tyrant Throne) - 40
  • Raul (Ecthalion) - 46

Vandaag overleden:
  • Andrew Howard (Twisted Method) - 2005
  • Marc Bolan (T. Rex) - 1977
Review

Tarja - The Shadow Self
Jaar van release: 2016
Label: earMusic
Tarja - The Shadow Self
Op 21 en 22 oktober is Tarja Turunen in Nederland voor optredens in Haarlem en Hengelo. De Finse zangeres zal daar ongetwijfeld nummers spelen van The Brightest Void en The Shadow Self. Eerstgenoemde diende eerder dit jaar als voorgerecht voor het grote werk dat een paar maanden later volgde.

The Shadow Self, waarvan de titel is geïnspireerd door een uitspraak die Annie Lennox deed in een interview, is beslist een sterker album dan de 'prequel'. No Bitter End en Eagle Eye staan overigens op beide platen. Elk nummer is beslist de moeite waard om gehoord te worden. Terwijl er voldoende afwisseling tussen de songs zit, voelen ze meer als een geheel aan dan het deels experimentele The Brightest Void.

Een klassiek piano-intro luidt Innocence in, een bijzondere opener vanwege een klassiek middenstuk dat het verder prima heavy rockende nummer onnodig splitst. Het pittige Demons In You, dat gebaseerd is op een oude demo, bevat een bijdrage van Alissa White-Gluz (Arch Enemy). Het is een van de highlights die inmiddels als digitale single is uitgebracht met drie versies van het nummer (met verrassende funky passages waarin Chad Smith van Red Hot Chili Peppers te horen is).

Expressieve tracks en ingetogen songs (zoals de enige, met doedelzak voorziene zeer mooie ballad The Living End) wisselen elkaar af. Love To Hate is een prachtig cinematisch rustpunt (over negatieve mensen) waarin de symfonische kant erg fraai naar voren komt. Ook in het Carribische, Hans Zimmer-achtige Diva, waarin Tarja haar ongenoegen uit over het ontslag bij Nightwish, zijn de klassieke elementen volop aanwezig. De tweede helft van het album bevat echter minder hoogtepunten dan de eerste helft. De nummers zijn wat rustiger en nog zeker wel aardig, maar er dienen zich niet veel hoogtepunten meer aan. Ook de Muse-cover Supremacy behoort niet tot die categorie.

The Shadow Self is daarmee vooral een solide plaat met wat vroege hoogtepunten. Deze release vindt een mooie balans tussen verschillende emoties en is daarmee een diverse aangelegenheid die niet snel verveelt. Naarmate de speeltijd vordert, is het songmateriaal minder opvallend, maar nog altijd aangenaam. Dat is mede te danken aan de prima zangprestatie die Tarja neerzet. De fans mogen trots zijn op hun diva.

Tracklist:
1. Innocence
2. Demons In You
3. No Bitter End
4. Love To Hate
5. Supremacy
6. Living End
7. Diva
8. Eagle Eye
9. Undertaker
10. Calling From The Wild
11. Too Many

Score: 80 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 17 oktober 2016

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.