Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Imperium Dekadenz - Dis Manibvs
Label: Season Of Mist
Imperium Dekadenz - Dis Manibvs
Liefhebbers van kwalitatief hoogstaande, Duitse black metal zullen ongetwijfeld al eens in aanraking zijn gekomen met Imperium Dekadenz. Deze band, bestaande uit het tweetal Vespasian (gitaar, bas, drums, keyboards) en Horaz (gitaar, keyboards, vocals), heeft in zijn twaalfjarige bestaan al een handvol uitstekende albums afgeleverd. Na twee platen via het undergroundlabel Perverted Taste maakte de groep met het in 2010 verschenen Procella Vadens de overstap naar Season Of Mist. Ook het uitstekende Meadows Of Nostalgia (2013) verscheen via dit label. Met het onlangs verschenen Dis Manibvs zijn we bij de vijfde langspeler aanbeland.

Na het sfeervolle, folkloristische intro In Todesbanden zal Imperium Dekadenz menig luisteraar al met de eerste twee nummers (Only Fragments Of Light en Still I Rise) weten in te pakken. Het zijn beide relatief lange (acht minuten), maar uitstekend in elkaar zittende, ijzersterke nummers, vol statige, krachtige riffs, die een grimmige sfeer uitademen. Het fiere drumwerk en de zeer imponerende, rasperige strot van Horaz vormen extra kersen op de taart. Dit kan zich meten met het betere werk van Lunar Aurora en Eïs. Het titelnummer zorgt vervolgens voor een van de hoogtepunten. Hoewel Imperium Dekadenz hier wat gas terugneemt en wat doom-achtiger te werk gaat (trage, slepende riffs en langgerekte vocalen), zorgt de intense en erg vette versnelling halverwege ervoor dat ik op het puntje van mijn stoel beland. Wat een track! De kwaliteit spat er werkelijk aan alle kanten van af.

Beide gitaristen grossieren sowieso in het produceren van messcherpe, fantastische riffs. Zo is Vae Victis opgebouwd rondom een enorm stoere centrale riff. Het machtige drumwerk doet de rest. De Duitse tekst van dit nummer (in tegenstelling tot het vorige album is Dis Manibvs vrijwel volledig in het Engels gezongen) voegt bovendien een extra dimensie toe aan de grimmige muziek. Slechts het keyboardgedreven intermezzo Pantheon Spells klinkt wat goedkoop met zijn fluisterzang, maar daar staat het subtiele, akoestische Somnia tegenover. Aparte vermelding verdient de schitterende mix die Dis Manibvs heeft meegekregen door Christoph Brandes (die ook de mix van Finsterforst en een heel scala aan andere bands heeft verzorgd). Hij weet perfect hoe dit soort muziek hoort te klinken: krachtig, met een scherp randje, maar transparant en perfect afgesteld.

Om een lang verhaal kort te maken: Dis Manibvs is van een even hoog niveau als zijn voorgangers. Door het volwassen en diverse songwriterschap boeit het album over de gehele lengte. De band weet de aandacht meer dan een uur moeiteloos vast te houden. Verplichte aanschaf dus voor de liefhebbers van eersteklas black metal!

1. In Todesbanden
2. Only Fragments Of Light
3. Still I Rise