Pit
Enqu๊te

Wat is jouw favoriete studio-album ooit uit Duitsland?

Accept – Balls To The Wall [1983]
Avantasia – The Metal Opera [2001]
Bethlehem – Dictius Te Necare [1996]
Blind Guardian – Nightfall In Middle-Earth [1998]
Destruction – Infernal Overkill [1985]
Equilibrium – Sagas [2008]
Gamma Ray – Land Of The Free [1995]
Grave Digger – Tunes Of War [1996]
Haggard – Eppur Si Muove [2004]
Heaven Shall Burn – Iconoclast [2008]
Helloween – Keeper Of The Seven Keys Part II [1988]
Kreator – Pleasure To Kill [1986]
Masterplan – Masterplan [2003]
Necrophagist – Epitaph [2004]
Obscura – Cosmogenesis [2009]
Powerwolf – Bible Of The Beast [2009]
Rammstein – Mutter [2001]
Running Wild – Death Or Glory [1989]
Scorpions – Love At First Sting [1984]
Sodom – Agent Orange [1989]
Tankard – Chemical Invasion [1987]
The Ocean – Pelagial [2013]
The Ruins Of Beverast – Rain Upon The Impure [2006]
Warlock – Triumph And Agony [1987]
een andere Duitse langspeler, namelijk:

[ Uitslag | Enqu๊tes ]

    1 juni:
  • White Hills
  • 2 juni:
  • Mammoth WVH en Diggeth
  • Man As Plague, Teethgrinder, None Shall Fall en Bloid
  • Yes
  • 3 juni:
  • Alter Bridge en Mammoth WVH
  • Lost Society
  • Salvage, Changing Tides en Tigerknife
  • Yes
  • 4 juni:
  • Ghost en Halestorm
  • Staal, Menschwalsch, Busse En De Batavieren
  • World Decay, Bladecrusher en Dr๔vich
  • 5 juni:
  • Turnstile
  • 6 juni:
  • Gojira, Bloodywood en Urne
  • Yes
  • 7 juni:
  • Rottenness, Gorgatron en Man As Plague
  • Sweden Rock Festival
    1 juli:
  • Masterfest
  • Pitfest
  • Puscifer en Night Club
  • Wardruna
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ignacio Ruiz (Arwen) - 44
  • Robert Vigna (Immolation) - 53

Vandaag overleden:
  • Victor Agnello (Lȧȧz Rockit) - 2014
Review

Imperium Dekadenz - Into Sorrow Evermore
Jaar van release: 2023
Label: Napalm Records

 -

Hoewel de middelen tot communicatie diverser zijn dan ooit, lijkt het tegenwoordig steeds lastiger om als metalband in de belangstelling te blijven staan. Er verschijnen iedere dag wel weer nieuwe releases en de aandachtspanne van de gemiddelde luisteraar neemt af. Met het risico als oude mopperpot te klinken, durf ik wel te stellen dat het in de jaren voor de opkomst van sociale media en direct toegankelijke streamingdiensten veel gebruikelijker was om echt moeite te doen om muziek te doorgronden. Met het enorme aanbod en het gemak waarmee dat aanbod beschikbaar is, is de verleiding groot om steeds meer nieuwe platen te willen ontdekken, waardoor goede albums te weinig beluisterd worden.

Zo is het pas bij de release van Into Sorrow Evermore, de zevende langspeler van de blackmetalgroep Imperium Dekadenz, dat ik me realiseer dat ik de vorige platen nauwelijks meer heb gedraaid. En dat terwijl de albums van dit gezelschap toch keer op keer vol kwaliteit staan. Met name Meadows Of Nostalgia (2013) en Dis Manibvs (2016) kunnen destijds op lovende recensies rekenen. De voorganger van deze nieuwe release – het in 2019 verschenen When We Are Forgotten – beklijft iets minder, maar is nog steeds ruimschoots bovengemiddeld. Eigenlijk is het dus spijtig dat deze platen na hun release weer stof hebben vergaard, want de muziek van het Duitse duo Vespasian (gitaar, bas, drums, keyboards) en Horaz (gitaar, keyboards, zang) verdient veel meer aandacht.

Op Into Sorrow Evermore trekt Imperium Dekadenz de tendens van de vorige albums door. Net als zijn voorganger bestaat deze plaat uit Engelstalige teksten. Ik kan me voorstellen dat de band hier een breder publiek mee aanspreekt. De Engelstalige teksten gaan wel enigszins ten koste van de sfeer, want juist de combinatie van in het Duits gekermde teksten met de machtige, epische black metal die het duo sinds jaar en dag aflevert, werkt altijd erg goed. Gelukkig staat deze langspeler wel weer vol majestueuze, meeslepende composities, die de luisteraar direct weten in te pakken. Ten opzichte van When We Are Forgotten klinkt de band gedrevener en meer gefocust. Met acht sterke nummers vol geweldige, sfeervolle riffs weet Imperium Dekadenz op Into Sorrow Evermore een perfecte balans te vinden tussen melancholische mid-tempopassages en grimmige versnellingen.

Daardoor is het ook lastig om individuele tracks te belichten, maar het ijzige Aurora verdient wel een bijzondere vermelding. Dit is namelijk een van de opmerkelijkere nummers die Imperium Dekadenz heeft geschreven. Het tempo ligt zeer laag, maar de meeslepende riffs en melancholische sfeer maken indruk, zeker in combinatie met de krachtige, gekermde screams van Horaz. Met November Monument staat er nog zo’n statig en relatief traag nummer op dit album, waarbij vooral de melodieuze gitaarleads opvallen. Het zijn momenten waarop de band zich lijkt te willen onderscheiden ten opzichte van zijn voorgaande werk en iets meer richting doom lijkt te bewegen. Desondanks is het nu ook weer niet zo dat Imperium Dekadenz zijn blackmetalroots verloochent. Voor die liefhebbers is er in de vorm van Truth Under Stars en Forests In Gale genoeg te genieten: beide tracks kunnen bogen op krachtige, grimmige riffs en venijnige screams.

Into Sorrow Evermore staat niet alleen vol prima composities, maar ook is het schijfje (wederom!) van een uitmuntende productie voorzien door de band zelf. Geen primitief gereutel om naar een symbolische undergroundstatus te hengelen, maar ook geen moderne, overproduceerde eenheidsworst, want deze mannen weten precies hoe hun muziek hoort te klinken. De sound is kil, maar stevig en tegelijkertijd transparant genoeg om alle instrumenten goed uit de verf te laten komen. Into Sorrow Evermore is dan ook een nieuwe bevestiging dat Imperium Dekadenz een band is die garant staat voor kwalitatief prima in elkaar zittende black metal vol sfeer.

Tracklist:
1. Into Sorrow Evermore
2. Truth Under Stars
3. Aurora
4. Elysian Fields
5. Forests In Gale
6. Awakened Beyond Dreams
7. November Monument
8. Memories... A Raging River

Score: 82 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 22 april 2023

Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn ฉ 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.