Powerwolf - The Metal Mass Live

Powerwolf - The Metal Mass Live

Het gaat de Duitse metalformatie Powerwolf voor de wind. De laatste paar albums waren stuk voor stuk juweeltjes met als meest recente voorbeeld Blessed & Possessed. Het is indrukwekkend hoe het vijftal met een inmiddels bekende formule nog altijd sterke, sprankelende nummers kan schrijven. Niet alleen op plaat doet de band het goed, ook live is het een waar genot. De groep heeft de afgelopen jaren Nederland diverse malen aangedaan en bij elk bezoek lijkt zij meer mensen aan te spreken met hun liederen over bloed, weerwolven, en het heilige gevecht voor de heavy metal.

Dat is niet voor niets, want de optredens zijn een waar spektakel. De aanstekelijke muziek krijgt het publiek zo mee en bovendien zijn de leden van Powerwolf echte entertainers. Met name frontman Attila Dorn en toetsenist Falk Maria Schlegel zorgen er met hun enthousiasme, bewegingen en uitspraken voor, dat een optreden van Powerwolf altijd iets bijzonders heeft.

Dat enthousiasme was al eens te beluisteren op een live-album uit 2012 en daar komt nu een live-dvd bij. The Metal Mass Live bevat maar liefst drie complete shows die Powerwolf gegeven heeft. De shows zijn opgenomen tijdens Masters Of Rock 2015, Summer Breeze 2015 en een concert van de Wolfsnächte Tour 2015 te Oberhausen. Hoewel daar natuurlijk een aantal dezelfde nummers bij zitten, is het een enorme schat aan materiaal. Daarnaast bevatten de beelddragers ook een aantal documentaires over de band en de tournees én alle videoclips tot nu toe. Uiteraard zijn de videobeelden in verschillende verpakkingen beschikbaar met allerhande bonussen en formats (blu-ray, dvd). Het concert te Oberhausen is daarnaast ook verkrijgbaar op cd. Er is veel aandacht besteed aan de vormgeving en het mooie artwork.

Een aardige verpakking is mooi meegenomen, maar het draait natuurlijk allemaal om het beeld- en geluidsmateriaal. Dat is gelukkig ook dik in orde en van een buitengewone kwaliteit. De shows zijn zeer goed in beeld gebracht en geven een aardige indruk van hoe een optreden van Powerwolf eraan toe gaat. De shows worden opgeleukt met vuur, explosies en de theatrale gebaren van de groep. De titel The Metal Mass Live is goed gekozen, want het is inderdaad vormgegeven als een mis ter ere van de heavy metal. De vele liederen worden bovendien uitstekend ten gehore gebracht, alhoewel hier moet worden opgemerkt dat ze live weinig anders klinken dan de studioversies. Wellicht iets krachtiger, ruwer en sneller, maar over het algemeen zijn er weinig verschillen te ontdekken.

Wat live vooral een meerwaarde heeft, is de interactie met het publiek van frontman Dorn en toetsenist Schlegel die de boel behoorlijk aanjagen. Het publiek zingt dan ook uit volle borst mee met vrijwel alle nummers. De muziek van Powerwolf is daar dan ook uitermate geschikt voor met de pakkende teksten (Amen & Attack, Blessed & Possessed, Sanctified With Dynamite), het gebazel in het Latijn (Coleus Sanctus) en de oergeluiden (Werewolves Of Armenia). Niet alleen het oudere werk van de band kan op enthousiaste reacties rekenen. Ook de meer recente nummers als Armata Strigoi, dat een van de hoogtepunten van de shows is, en Army Of The Night doen het goed. Hoewel de meeste aandacht wellicht naar Dorn en Schlegel uitgaat, moeten de prestaties van de rest van de groep ook zeker niet worden onderschat, want Powerwolf draait als band als een goedgesmeerde motor.

The Metal Mass Live is een prachtige uitgave voor elke liefhebber van Powerwolf. Het toont zowel het muzikale als het theatrale kunnen van de band. Het plezier van het maken van muziek en de interactie met het publiek spat er aan alle kanten vanaf. Het zal moeite kosten om na het zien of horen van deze liveregistraties niet vrolijk mee te brullen met de vele ‘hoe ha’s’, de hallelujahs of de aanstekelijke refreinen. The Metal Mass Live toont een band op het hoogtepunt van haar kunnen.

Tracklist cd Live in Oberhausen Wolfsnächte Tour 2015:
1. Blessed & Possessed
2. Coleus Sanctus