• Aleksander "Olass" Mendyk (Acid Drinkers) - 2008
  • Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

High Fighter - Scars & Crosses
Label: Svart Records

High Fighter - Scars & Crosses

Voor diegene die de laatste jaren regelmatig de sludge-/doom-/stoner-kanalen van YouTube beluisterd heeft, kan de naam High Fighter een belletje doen rinkelen. De debuut-ep The Goat Ritual van deze Duitsers was op diverse kanalen te vinden en kreeg over het algemeen positieve reacties. Ook het Finse label Svart Records zag de potentie van deze sludge-formatie en brengt nu de eerste full-length van High Fighter uit. Dat een platendeal niet altijd een garantie is tot betere albums, bewijst Scars & Crosses. Het is een album waarop, kort door de bocht gezegd, vooral meer van hetzelfde te horen is.

Waar je bij de debuut-ep nog het gevoel had dat de band diverse richtingen in kon slaan, zijn de songs op de nieuwe plaat vooral te generiek en voorspelbaar. De diversiteit is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een steviger sludge-geluid. Dat je je als band meer focust op een bepaald subgenre is uiteraard geen probleem, maar gedurende de plaat ga je als luisteraar regelmatig twijfelen of de band niet continu hetzelfde liedje aan het spelen is. En dat is erg jammer, want deze groep heeft meer in zijn mars. Zo opent het album allesbehalve beroerd met A Silver Heart en Darkest Days.

Een zangeres als Mona Miluski, die zowel bij de cleane als grommende zang prima werk verricht, zou je normaliter bij de pluspunten zetten. Op Scars & Crosses zijn Miluski’s zangcapaciteiten zelf zeker niet ondermaats. De reden waarom haar vocalen hier een minpunt vormen, is wederom vanwege het gebrek aan variëteit. Het is allemaal erg voorspelbaar en te vaak zoekt ze in de cleane stukken dezelfde zanglijnen op.

Scars & Crosses voelt als een gemiste kans. Met Portrait Mind laten de Duitsers horen dat ze toch echt wel sterke songs kunnen schrijven. Dit album bevat vier sterke songs, maar daar staan er vier tegenover, die slechts een herhaling van zetten zijn. Door dit alles lijkt het erop dat dit nieuwe plaatwerk een gehaaste klus is geweest. High Fighter moet beter kunnen dan dit teleurstellende debuut.

1. A Silver Heart
2. Darkest Days
3. The Gatekeeper