Sabaton - The Tour To End All Tours
Enquête

Linkin Park maakt een terugkeer. Ben jij nog geïnteresseerd in deze band?

Ja, ik kijk zowel uit naar de nieuwe cd als toekomstige optredens
Misschien, als het nieuwe materiaal goed (en stevig) genoeg is
De nieuwe cd interesseert me amper, maar ik wil de band wel live zien
Nee, want deze line-up had een andere bandnaam moeten kiezen
Nee, de zangeres spreekt me niet aan en is een slechte keuze
Nee, omdat niet alleen Chester maar ook andere bandleden zijn vervangen
Nee, Linkin Park was voor Chesters dood al niet meer interessant
Nee, ik heb Linkin Park überhaupt nooit iets aan gevonden
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    13 september:
  • Bokassa
  • Focus
  • Hippotraktor en Torn From Oblivion
  • Nile, Hideous Divinity, Pestifer en Intrepid
  • Primordial en Alvader
  • 14 september:
  • Baroeg Open Air
  • Bloodfest V
  • Nile, Hideous Divinity, Pestifer en Intrepid
  • Tankard en Headless Hunter
  • 15 september:
  • Heilung en Zeal & Ardor
  • Symphony X
  • 16 september:
  • Symphony X
  • Tarja, Marko Hietala en Chaoseum
  • 17 september:
  • Haken
  • Tarja, Marko Hietala en Chaoseum
  • 18 september:
  • Haken
  • 19 september:
  • Epica & Orchestra
    13 oktober:
  • Arch Enemy, In Flames en Soilwork
  • Morgarten en Neverus
Kalender
Vandaag jarig:
  • André Borgman (After Forever) - 46
  • Dave Mustaine (Megadeth) - 63
  • Filipe Sousa (Shadowsphere) - 40
  • Philippe Harvey (Crystal Castle) - 43
  • Sergio Dominguez (Six Magics) - 45
  • Stephen Perkins (Jane's Addiction) - 57
  • Tim "Ripper" Owens (Judas Priest) - 57
  • Vinny Appice (Black Sabbath) - 67

Vandaag overleden:
  • Eddie Money - 2019
Review

Darkthrone - Soulside Journey
Jaar van release: 1991
Label: Peaceville Records
Darkthrone - Soulside Journey
Nocturno Culto en Fenriz brengen als vijftienjarigen al twee demo’s uit onder de naam Black Death. Ze veranderen vervolgens de bandnaam in Darkthrone, geïnspireerd door de teksten van het Celtic Frost-nummer Jewel Throne en komen na de demo Land Of Frost in 1988 met de promotietape A New Dimension. Deze doet zijn naam eer aan, doordat de tot dan toe primitieve Hellhammer-sound wordt ingeruild voor een geluid dat dichterbij Entombed, Autopsy en Death ligt. De nieuwe dimensie vindt een vervolg op de tweede en derde demo, respectievelijk Thulcandra en Cromlech. Tomas Lindberg van At The Gates heeft dan (samen met Tassilo Förg en Fenriz) reeds het logo voor de band ontworpen.

Naast Gylve Fenris Nagell (destijds bekend onder de naam Hank Amarillo) en Ted (Arvid) Skjellum, behoren vanaf het begin bassist Dag Nilsen en gitarist Ivar ‘Zephyrous’ Enger tot de line-up. De jongens sturen een livetape naar magazines en deze zorgt eind 1989 voor een contract met Peaceville Records. Beide partijen komen een contract voor vier albums overeen. Voor een behoorlijke gitaarsound roepen de Noren de hulp in van Ulf ‘Uffe’ Cederlund van Entombed, waarmee ze zijn bevriend zijn. Uffe heeft namelijk al de nodige studio-ervaring in tegenstelling tot de anderen en staat bovendien in contact met Tomas Skogsberg. Met de befaamde producer van Sunlight Studios neemt het kwartet het debuut Soulside Journey op.

Daarop komen zowel nieuwe songs als een aantal demotracks terecht, maar dan wel met een veel beter geluid dan op de tapes. De productie is transparant en laat ook de bas naar voren komen. Het geluid van de drums ligt in het verlengde van veel bands die in Sunlight Studios hebben opgenomen. De gitaarsound is typisch death metal met een zwart randje en datzelfde geldt voor de vocalen. Er komt namelijk een blackmetal-galm bij kijken en ook de teksten zijn allesbehalve christelijk. Het geheel ademt een kille sfeer.

Het album opent met Cromlech, direct de sterkste track, waarin het net als in de andere nummers draait om riffs en tempowisselingen. Bovendien duikt er een sfeerbevorderend element op, in de vorm van duistere keyboardpartijen. Het instrumentale Accumulation Of Generalization en The Watchtower zijn van hetzelfde laken een pak. Net als in Cromlech combineert het Noorse gezelschap hier de sterke elementen en zijn de riffs memorabel. De complexe songstructuren (de vele riffs volgen elkaar snel op) en tegendraadse ritmiek zorgen er wel voor dat het wel wat luisterbeurten duurt voordat je het hele album kunt doorgronden.

Je komt niet echt lekker in een ritme. Af en toe lijken de fases los van elkaar te staan, zoals aan het begin van Sunrise Over Locus Mortis, of aan elkaar geplakt, als in het razende Death meets Autopsy-achtige Sempiternal Sepulchrality, dat jammer genoeg eindigt met een niet goed te volgen bassolo. De meeste tracks moeten het dan ook van momenten of korte oplevingen hebben. Een voorbeeld van de wisselvalligheid is Neptune Towers. Fenriz vernoemt overigens de naam van zijn ambientproject naar deze titel. Met name de langzamere passages springen eruit.

Niet alles is even strak ingespeeld, maar dat is juist een van de charmes van dit bijzondere werk, dat dit jaar zijn jubileum viert. Opvallend is dat het volume van de snaredrums tijdens de midtempostukken varieert. Het technische niveau van het slagwerk ligt trouwens aardig hoog, zeker gezien alle variaties. Soms pakt een ritmetwist erg goed uit, zoals in het begin van Eon (waar net als in The Watchtower de keys te hard in de mix staan), maar zoals reeds eerder gemeld: het lijkt op veel momenten op het aaneenplakken van ideeën. Toch zijn die ideeën verre van matig. In elk nummer komen er wel gave (harmonieuze) riffs voorbij. Sempiternal Sepulchrality, Grave With A View en Nor The Silent Whispers beginnen bijvoorbeeld ijzersterk. Het is vooral de complexe structuur die ervoor zorgt dat ze niet optimaal tot hun recht komen.

Soulside Journey is een op zichzelf staande cultklassieker, zowel in de deathmetalscene als in de discografie van Darkthrone. Weliswaar hebben Death, Autopsy en Entombed een belangrijke invloed gehad op de sound, toch heeft dit debuutalbum een unieke sfeer. De onconventionele songwriting zorgt ervoor dat het geheel niet makkelijk te verteren is en meerdere luisterbeurten nodig heeft om alle technische twists te plaatsen. Bassist Dag Nilsen wilde wel verder met deze gecompliceerde benadering, maar de anderen waren uitgekeken op (technische) death metal. Het zorgde voor een breuk, al is Nilsen als sessiemuzikant nog wel te horen op A Blaze In The Northern Sky en op Goatlord, dat bedoeld was als opvolger van het debuut, maar vanwege de veranderde stijl in eerste instantie niet is uitgebracht. Pas eind 1996 verscheen deze rehearsaltape, nadat Fenriz in 1994 de blackmetalvocalen had toegevoegd. Goatlord bevat wel aardige ideeën, maar is slecht geproduceerd en haalt het bij lange na niet bij het bijzondere Soulside Journey, een plaat van momenten, die het vooral vanwege Cromlech waard is om af en toe uit de kast te pakken.

Tracklist:
1. Cromlech
2. Sunrise Over Locus Mortis
3. Soulside Journey
4. Accumulation Of Generalization
5. Neptune Towers
6. Sempiternal Sepulchrality
7. Grave With A View
8. Iconoclasm Sweeps Cappadocia
9. Nor The Silent Whispers
10. The Watchtower
11. Eon

Score: 78 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 14 februari 2016

Meer Darkthrone:

Darkthrone - Soulside Journey
Reactie van Bakvet op 14-02-2016 om 17:58u
Score: 85 / 100

Goede recensie. Het is geen persoonlijke favoriet, maar wel een album dat ik graag luister. Het complexere aspect mag ik wel. Darkthrone was iig vanaf de eerste plaat een bijzondere band.

Darkthrone - Soulside Journey
Reactie van Artorius op 19-02-2016 om 21:41u
Score: 75 / 100

Hier kan ik mij ook wel in vinden, ja. Ben al heel lang Darkthrone fan, maar dit eerste album heeft mij nooit echt kunnen boeien, alhoewel het toch zeker geen slecht album is. Misschien moest ik 'm maar eens wat vaker draaien, wie weet valt het kwartje dan alsnog.

Darkthrone - Soulside Journey
Reactie van 666 op 21-02-2016 om 22:40u
Score: 80 / 100

Zal me wel niet populair maken met deze opmerking, maar wat mij betreft hun beste werk!

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.