• Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

Infernal Manes - Infernal Manes EP
Label: Edged Circle Productions
Infernal Manes - Infernal Manes EP
Dood en begraven. Dat was Infernal Manes, als je al wist dat deze band ooit bestaan heeft. Verder dan wat demo’s is de band nooit gekomen en dan hebben we het zelfs nog over 2003. Toch is deze band, bestaande uit leden van (redelijk) bekende blackmetalbands weer bij elkaar gekomen en werken ze aan hun debuutplaat. Bij wijze van promotie is de Battle Of Souls demo opgepoetst en heruitgebracht als EP. Toch blijft het op z’n zachtst gezegd een rare release, aangezien van de originele line up alleen de gitarist en de drummer over zijn.

Het is niet helemaal duidelijk wie er tegenwoordig in Infernal Manes zitten. Voor zover bekend is alleen Iscariah (ex-Immortal) erbij gekomen. Je zou verwachten dat ze extreme metal spelen, maar Infernal Manes grijpt terug naar zijn roots. Come To The Sabbath verraadt dat de heren veel naar Mercyful Fate geluisterd hebben. Veel invloeden zijn er te bespeuren van klassieke heavymetalbands, maar ook iets obscuurdere acts als Manilla Road, Cirith Ungol en Brocas Helm. Infernal Manes probeert hier duidelijk een epic metalsfeertje neer te zetten en slaagt daar mede in vanwege de rammelende productie.

Infernal Manes is niet voor iedereen weggelegd. Er zijn echter diehards die allang opgeveerd zijn na het lezen van de eerder genoemde namen en hier vast wel iets mee kunnen. De kwaliteit is best aardig, maar belangrijker is dat deze constant is. Het is vrij aangenaam en nergens slecht. Een lichte voorkeur gaat uit naar de titeltrack en Battle Of Souls. Als ik zeg dat de muziek vrij ruw is en de zanger niet zuiver, maar ook niet onaangenaam gilt, is het kat in ’t bakkie. Stoer bandje dat maar snel de Europese kroegjes moet aandoen. Ik kijk uit naar de plaat die dit jaar nog moet verschijnen.

1. Symphony Of War
2. Infernal Manes
3. Mind Destructor