Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
    27 februari:
  • Napalm Death, Doom, Siberian Meatgrinder en Show Me The Body
  • Suffocation, Belphegor, Hate, Necrosy en Skaphos
  • Janick Gers (Iron Maiden) - 65
  • Markus Kekoni (Masterstroke) - 40
  • Mike Patton (Faith No More) - 54
  • Scott Leach (Crystal Ball) - 49

Kowai - Dissonance
Jaar van release: 2014
Label: Eigen beheer
Kowai - Dissonance
Atmosferische female fronted metal. Zo zou ik het debuut van het Utrechtse Kowai willen noemen. Wanneer je de namen van het producerende duo hoort zal dat ook geen verrassing zijn: Joost van den Broek en Jeffrey Revet (Stream Of Passion). Nederland loopt toch over van talent, dat zich massaal via eigen beheer releases en crowdfunding een weg zoekt naar het publiek. Deze band heeft al aardig wat optredens achter haar naam, en met deze cd als visitekaartje zullen er zeker meer volgen.

Laura van Nes is de frontdame en dus ook uithangbord van dit vijfkoppige gezelschap. Laura heeft een prettig in het gehoor liggende stem, waar ze veel mee kan. Ze komt het zekerst over wanneer ze de hogere regionen bereikt. De overige (heren) muzikanten kwijten zich prima van hun taak, de nummers zitten goed in elkaar, maar ik moet wennen aan het gegeven dat er mannelijke backing vocals of tweede stemmen worden gebruikt. Beste nummer van het album is ongetwijfeld Pride. Mooie opbouw, zeer beheerst en prachtig gezongen.

Dat doet overigens niets af aan de andere nummers, alhoewel hier en daar leentjebuur is gespeeld (Man's Downfall en Ice Cold Sun hebben veel weg van Epica) maar in dit genre is het erg moeilijk om 100% originaliteit ten toon te spreiden. Kowai is echt een band die je een keer live moet gaan zien, na beluistering van dit mooie debuut. Op 27 april staat de band in Dynamo tijdens de "Heavy Lazy Sunday Afternoon", samen met twee andere bands. Lijkt me een prima gelegenheid.

1. Yield
2. In Retrospect
3. Fallen Behind