• Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

Detonation - An Epic Defiance
Jaar van release: 2003
Label: Osmose Productions
Detonation - An Epic Defiance
Ik las tal van positieve recensies van dit album. Maar ik moet bekennen dat ik een maand geleden nog niet van deze band had gehoord, maar nu horen ze al direct tot de betere metalbands van Nederland. Ze spelen melodieuze en toegankelijke death metal met thrash invloeden. Muziek dat heel wat metalfans zal aanspreken. Fans van The Crown, Arch enemy en consorten zullen hier van smullen, alhoewel Detonation toch harder is.

Na een introotje knalt het titelnummer uit mijn speakers. Een erg mooi opgebouwd nummer dat niet moet onder doen voor een gemiddeld nummer van de laatste Arch Enemy cd. Wat direct bij het begin van dit album opvalt is de goede en evenwichtige productie waardoor de dubbele gitaarpartijen erg goed overkomen. De nummers zitten allemaal erg goed in elkaar en ondanks de hoge snelheid die soms word gehanteerd, blijft alles zeer duidelijk en gestructureerd. Het grote Osmose label heeft dus een band met talent aan hun artiestenstal toegevoegd. Mijn favoriete nummers zijn het titelnummer, 'Crowling through vile' en de laatste nummers van het album.

En erg sterke plaat die niet moet onder doen voor een cd van een 'grotere' band als Callenisch Circle. Eigenlijk trekken deze beide bands ook best op elkaar. Dat komt vooral door de ijzersterke songs en de details van de nummers. Ook de rustigere akoestisch passages zijn mooi uitgewerkt. De cd straalt ook iets positiefs uit. Iets overtuigend. Kortom een erg leuk album dat de groep zeker en vast succes zal brengen. Detonation hoort wat mij betreft direct thuis tot de betere klasse van Nederlandse death metal bands. De enigste kritiek die ik kan geven is hun non-originaliteit (bijvoorbeeld het 'praatstukje' in 'Sword-carved skin' dat zo van In flames is gestolen). Nu ga ik dit album nog eens opzetten,een lekker biertje nemen, en terugdenken aan de voorbije zomerfestivals, en nu hopen dat ik deze band volgend jaar ook ergens kan aanschouwen onder het zonnetje. Ik ben erg benieuwd wat deze band nog allemaal gaat doen in de toekomst. Aanrader.

1. The dawning
2. An epic defiance
3. The prophecy unfolds