13-05-2021

Marcel Coenen - Guitartalk
Jaar van release: 2003
Label: Lion Music
Marcel Coenen - Guitartalk
Marcel Coenen is één van de beste Nederlandse rock/metal gitaristen. Voor diegenen die nog nooit van deze man hebben gehoord zal ik zijn muzikaal verleden eventjes vermelden; eind jaren '80 speelde hij in Speedica (old school thrash), Lemur Voice en de laatste jaren in Sun Caged. Dit album is echter deels opgenomen in 1999 en in latere periodes. Het album is vroeger deels uitgebracht door Marcel zelf en komt nu via het gitaar/progressive label Lion Music uit. Op dat label zal ook de echte debuut-cd van Sun Caged verschijnen. En volgend jaar komt er ook een gitaarinstructie video uit van onze landgenoot.

Dit album bevat 12 instrumentale gitaarnummers (gitaar gecombineerd met een drumcomputer). De nummers zijn vrij verschillend, luister maar naar de harde Meshuggah-achtige riffs in opener 'Independence day', het rustige en sfeervolle 'Inner alchemy' en het door Paul Gilbert, Jason Becker en Marty Friedman's beïnvloedde 'Rebel'. Andere opvallende tracks zijn het Nederlands volkslied ('Anthem') dat leuk is bewerkt en 'iets' harder is geworden en het mooie rustige Satriaanse 'Move that groove'. Een simpel maar effectief nummer.

Het album verveelt niet (in tegenstelling tot sommige releases in hetzelfde genre) en de stijl gaat van fusion tot metal. Het enigste minpunt dat ik kan bedenken is het gebrek aan originaliteit. Marcel speelt perfect, maar elk nummer is duidelijk beïnvloed door een andere gitarist of door een band. Een beetje meer een eigen stijl zou dus wel welkom zijn! Gitaarliefhebbers hebben hier geen essentiële release aan maar wie het koopt heeft wel een leuk gitaarplaatje van eigen bodem.

1. Independence day
2. Race against time
3. Inner alchemy