• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Voivod - Target Earth
Jaar van release: 2013
Label: Century Media Records
Voivod - Target Earth
Vorig jaar is er min of meer een eind gekomen aan de shows die in het teken stonden van de in 2005 overleden Denis “Piggy” D’Amour. Piggy zal altijd herdacht worden door Voivod, maar dat weerhoudt het feit niet dat 2012 een cruciaal jaar is voor deze industrial/thrash progmetalband. Voor de fans was inmiddels wel duidelijk dat de band door zou gaan na het wegvallen van de belangrijkste spil van de band, daar er ook weer nieuwe songs gespeeld werden. Vorig jaar is de knop dus definitief omgezet en is Voivod wedergeboren. Om er maar even een cliché in te gooien: Piggy zal het zo vast gewild hebben.

Daar is natuurlijk niets op tegen. Met of zonder Piggy, is de band nog altijd een publiekstrekker. Een mooi signaal vanuit Nederlandse bodem was de uitnodiging van het Roadburn festival om als gastcurator op te treden. Een jaar eerder speelden ze er al twee shows; ook een eer die voor weinig bands weggelegd is. Veel waardering dus voor deze toch vrij legendarische band. Het is dan ook vanwege die reden dat ze met Target Earth op de proppen komen.

Target Earth is in ieder geval een leuke plaat die ik zelf vooral zie als een logische opvolger van de in 2010 verschenen Infini. De heren van Voivod geven zelf op hun website aan dat specifieke nummers verwijzen naar bepaalde platen uit hun discografie. Iets dat ik zelf een beetje vergezocht vind. Het is gewoon Voivod: erg experimenteel en hard. Het mengelmoesje van stijlen bevalt wederom. Iedere plaat weerspiegelt een gemoedstoestand en Target Earth komt op mij wat degelijker over. Zodoende hoor ik er wel in terug dat de heren een hoofdstuk hebben afgesloten en rustig een herstart maken. Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat het gewapende figuurtje van het debuut War And Pain weer duidelijk terug is op het artwork, zij het in een iets andere gedaante. Ook het nieuwe logo suggereert naar een nieuw (rustiger) begin. Niet dat Voivod het nu echt rustig aan doet, maar het is minder (prettig) chaotisch dan voorheen. Daarmee wil ik nog wel concluderen dat Target Earth me minder trekt dan de voorgaande albums. De tijd zal leren of Piggy echt gemist gaat worden.

1. Target Earth
2. Kluskap O'Kom
3. Empathy For The Enemy
4. Mechanical Mind
5. Warchaic
6. Resistance
7. Kaleidos
8. Corps Étranger
9. Artefact
10. Defiance

Score: 74 / 100

Reviewer: Ruud
Toegevoegd: 29 januari 2013

Meer Voivod:

Voivod - Target Earth
Reactie van Callahan op 29-01-2013 om 16:14u
Score: 9 / 100

Tja, ik vind deze review niet echt recht doen aan de nieuwe Voivod. In mijn ogen een briljante plaat. Niet logisch opvolger van Infini maar veel meer een mix tussen Killing Technology, Nothingface en zelfs Angel Rat. De rauwheid van het beginwerk gecombineerd met technische hoogstandjes uit latere albums. Ook weer terug naar experimentelere nummers zoals kluskap o'kom en kaleidos. Gelukkig ook bruut geweld in target earth het titelnummer.
Wat mij ook opviel was het respect voor de invloed die Piggy altijd op het geluid van Voivod heeft gehad, bewonderingswaardig!
En als je goed naar de nummers luistert hoor je zeker verwijzingen naar eerdere platen, zo hoorde ik stukken die op rrröööaaarrr (hoogtepunt uit het werk van Voivod) of War and Pain niet hadden misstaan.
Voivod neemt zijn fans serieus met deze plaat en heeft een eerbetoon aan Piggy uitgebracht.
Geen 10? Nee die 10 is voor rrröööaaarrr en Killing Technology gereserveerd.
Maar het scheelde niet veel.........

Voivod - Target Earth
Reactie van Don C op 29-01-2013 om 16:41u

Deze review doet inderdaad geen recht aan deze plaat. Het grootste gedeelte gaat namelijk over de geschiedenis van de band, er wordt maar een klein stukje besteed aan de muziek zelf.

Voivod - Target Earth
Reactie van Vinyl-Veteran op 29-01-2013 om 17:57u

Helemaal eens met Callahan en Don C!
Een 74 punten is véél te mager....
Het is wederom een geweldige (groei)plaat van onze Canadese vrienden, een band die er na ruim 30 jaar nog steeds toe doet!

Voivod - Target Earth
Reactie van Een Metalfan op 29-01-2013 om 21:38u
Score: 95 / 100

In 1987 (opa vertelt) fietste ik van Leiden naar Katwijk waar in Scum Kreator en Voivod optraden. Toen was ik groot Kreator fanaat, Voivod kende ik niet. Voivod was slechts een voorprogramma van de band waar ik voor kwam (time to raise the flag of hate, ripping corpse of the damned, gezellige meezingers). Wat was ik onder de indruk van Snake zijn gekke bekken en stemmig geschreeuw, wat een heerlijke gitaarpartijen, geniale bas en unieke nummers! Onverwacht raakt ik in de ban van de muziek van Voivod en ging aan het eind van de avond niet met een shirt van Kreator naar huis van mijn gespaarde zakcenten maar met een "Killing Technology shirt" van de band waar ik zo van onder de indruk was. Waar ik nog steeds van onder de indruk bén! Niet elk album was even indrukwekkend zeker niet in de tijd dat Snake het veld had geruimd. Gelukkig ligt er nu weer een geweldig album van Voivod, Target Earth, waar geen slecht nummer op staat. Uitschieters: kluskap 'o com, corps étranger en artefact. Verplichte luisterkost voor elke metalhead die meer wil horen dan simpele, ragmetal.
En 74 punten is schandalig weinig voor dit album, Ruud, ga je schamen!
95 punten!!!

Voivod - Target Earth