New Risen Throne - Whispers Of The Approaching Wastefulness
Jaar van release: 2007
Label: Cyclic Law
Dark ambient is een genre dat vaak ten onrechte als 'saai' wordt betiteld. Nu zijn er legio blackmetalartiesten die menen dat ze ook dark ambient kunnen maken, maar het fabriceren van goede dark ambient is een kunst op zich. Het is een kunst die Gabriele Panci, de enige persoon achter New Risen Throne, tot in de puntjes beheerst. Dat bewijst hij wel met dit fantastische album.

Hoewel Whispers Of The Approaching Wastefulness al op het eerste gehoor een buitengewoon goed in elkaar zittende darkambientplaat is, geeft het album zijn echte schoonheid pas na herhaaldelijke intensieve luisterbeurten prijs. Dan valt pas op hoe enorm veel er eigenlijk gebeurt in het kille en ritualistische klankentapijt dat Panci voor ons neerlegt.

In vergelijking met veel andere dark ambient (zoals het eerder besproken Cities Last Broadcast) is New Risen Throne wat muzikaler, door de subtiele tribal-ritmes die in de muziek verstopt zitten. Maar het knappe is dat er in ieder nummer eigenlijk enorm veel gebeurt, of het nu een creepy fluitpartij is die ineens uit het niets opduikt (Aporrheton) of beklemmende samples die voor een benauwend gevoel zorgen. Daardoor is de muziek enorm beeldend. Zo heeft Blowing Funeral Chant een zeer treffende titel meegekregen: het nummer klinkt alsof je getuige bent van een esoterisch en spookachtig begrafenisritueel.

De andere nummers zijn net zo intens. Signs Of The Approaching Wastefulness (I) combineert gesproken, mantra-achtige passages met subtiele kerkklanken die ineens door de duisternis boren. Prophet (III) is een beklemmend, intens en zelfs ronduit kwaadaardig klinkend nummer, waarin de verwrongen mantra’s die diep onder de spookachtige klanken naar boven komen borrelen, nóg levendiger klinken. Zo klinkt New Risen Throne nu eens verrassend melodieus, dan weer melancholisch, maar is er altijd een onheilspellende ondertoon. Dat maakt van Whispers Of The Approaching Wastefulness een meesterlijk album, waarop keer op keer nieuwe details te ontdekken zijn.

1. Signs Of The Approaching Wastefulness (I)
2. Blowing Funeral Chant
3. Signs Of The Approaching Wastefulness (II)