Enquźte

Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

[ Uitslag | Enquźtes ]

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 4 februari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Haken
  • Harakiri For The Sky
  • Soen
    1 maart:
  • Nervosa, Warbringer en Warfect
  • Carmen R. Schäfer (Brainstorm) - 43
  • Eddie Jackson (Queensr’che) - 61
  • Nicola Pirroni (Holy Martyr) - 46
  • Olaf Zissel (Tankard) - 54
  • Stuart Marshall (Dungeon) - 43
  • Vrangsinn (Carpathian Forest) - 48

• Dave G. Halliday (Hell) - 1987
  • Willie Dixon - 1992

Pest - Daušafęrš
Jaar van release: 2004
Label: No Colours Records
Pest - Daušafęrš
Qua compromisloze black metal hoort het Zweedse Pest al jarenlang tot een van mijn favoriete bands. Met ijzersterke albums als In Total Contempt en Rest In Morbid Darkness lieten de heren Equimanthorn en Necro hun kwaliteiten al horen. Agressief, kil, vol haat en vuur, dat zijn sleutelwoorden die de sound van Pest als geen ander omschrijven. De meeste nummers bevatten een intensiteit en verbetenheid die ook bands als Tsjuder en Thunderbolt kenmerken.

Toch lijkt het wel alsof zelfs de meest conservatief ingestelde blackmetalgeesten af en toe behoefte hebben aan een klein beetje experimenteerruimte. In het geval van Pest uitte zich dat in 2004 met de EP Daušafęrš, waarmee de band zich van een andere kant liet zien dan gebruikelijk. Goed, nu gaat het wat ver om deze EP als experimenteel te betitelen, want feitelijk is het nog steeds rauwe black metal dat de klok slaat, maar het is wel een andere insteek dan ik van Pest gewend ben van de full lengths.

Daušafęrš bestaat namelijk uit slechts één nummer van twintig minuten, dat bovendien een groot deel van de karakteristieke intensiteit van de band mist. Dat is echter niet erg, want deze insteek werkt ook uitstekend. Het stemmige nummer wordt voornamelijk in midtempo gespeeld, met veel ruimte voor slepende gitaarpartijen en ijzige uithalen. Ondanks het statige drumwerk weet Pest bovendien de aandacht gedurende het hele nummer vast te houden door de sfeervolle, rauwe riffs. Daaruit blijkt wel dat de beide bandleden uitstekende songwriters zijn, die er zelfs binnen de nauwe beperkingen van het genre moeiteloos in slagen om de ene na de andere krachtige riff uit de mouw te schudden.

De titel van de EP is Oudzweeds en betekent zoveel als ‘dodentocht’ of ‘tocht naar de dood’. Die emoties worden behoorlijk goed vertaald naar de muziek, die door het repetitieve karakter klinkt als een afdaling naar de duistere diepten van de onderwereld. Hoewel het er inmiddels op lijkt dat Daušafęrš een eenmalig uitstapje is geweest, is het nog steeds een aanrader, ook al wordt het niveau van de laatste albums van Pest niet geėvenaard. Ook anno 2012 is Daušafęrš absoluut nog de moeite van het opsporen waard.

1. Lķfit Es Daušafęrš

Toegevoegd: 7 februari 2012

Pest - Daušafęrš