13-05-2021

Winterlong - The Second Coming
Jaar van release: 2003
Label: Lion Music
Winterlong - The Second Coming
Winterlong kent iedereen natuurlijk van het uitstekende debuut "Valley Of The Lost". Niet? Da's zonde, want de melodieuze Metal met erg David Defeis (Virgin Steele) achtige vocalen ging er best in. Kort na het uitbrengen van bovengenoemd album viel de hele band uit elkaar of schopte gitarist ThorBjorn Englund de rest eruit, iets waar de biografie niet duidelijk over is. Anyhow, onze beste Thor vond dat ie rustig solo met gastmuzikanten verder kon gaan. Het eerste resultaat daarvan draagt de trotse en erg originele naam The Second Coming.

Mensen die de barbaarse kreten op de vorige plaat slecht verwerken konden zullen blij zijn met het aantrekken van zanger Mikael Holm. Ik heb hem namelijk niet op ruwe geluiden kunnen betrappen. Wel schoot zijn stem af en toe een beetje ver door, wat nogal vals klinkt. Verder heeft Englund twee topdrummers ingehuurd, namelijk Andreas Lill (Vandenplas) en Anders Johansson (Hammerfall)! Om de line-up te completeren verzorgt welbekende toetsenist Mistheria (dyslexie?) voor sfeervolle klanken en vliegensvlugge solo's. Gitaarheld Lars Eric Mattson produceert het geheel. Om meteen even verder te gaan op die productie, die klinkt nogal dof en minimaal. De solo's komen daardoor niet goed uit de verf, en ook de ritmegitaren komen nogal dun over, wat een tegenvaller is in vergelijking met al die slechte klonen die wel een vol geluid hebben.

De composities zijn bovengemiddeld goed, niet het niveau van de beide Keeper-albums maar het laat zeker een groot aantal klonen ver achter zich. De nummers moeten het meer hebben van de melodie dan van ruw- en snelheid. Ook valt het op dat er veel afwisseling is in de individuele tracks, zo kennen een aantal stevige nummers ook een semi-ballad gedeelte. En uiteraard mogen ook de mystieke en historisch verantwoorde teksten niet vergeten worden, want "Evolution" en "Messiah" zijn gebaseerd op de voorspellingen van Nostradameus. Hoewel ik het jammer vind dat de zanger van het vorige album vertrokken en de productie niet zo spetterend is zal deze cd nog vaak te horen zijn hier in huis. Aanradertje!

1. Locking Up The Gates
2. Twisting My Tail
3. Northman