• Rawad Abdel Massih (The Hourglass) - 42
  • Ron Thal (Bumblefoot) - 53

• John Bonham (Led Zeppelin) - 1980

Blut Aus Nord - The Mystical Beast Of Rebellion (Re-release)
Jaar van release: 2010
Label: Debemur Morti Productions
De carrière van het Franse Blut Aus Nord kan vooral als grillig beschouwd worden. Vanaf het prille begin levert deze innovatieve band albums af die een haast esoterische, ongrijpbare aura lijken te hebben. Hoewel de sound van albums als Ultima Thulée en Memoria Vetusta I: Fathers Of The Icy Age onmiskenbaar is geworteld in de esthetiek van rauwe black metal, zorgen de zweverige riffs en keyboards voor een eigenzinnige sound. Hoewel een verdere abstrahering van deze sound, in de vorm van het experimentele Mort, niet bij iedereen in goede aarde viel, lijkt Blut Aus Nord inmiddels uitgegroeid te zijn tot een van de smaakmakers op het terrein van eigenzinnige black metal.

De band lijkt bovendien productiever dan ooit. Dit jaar verscheen het goed ontvangen album 777 – Sect(s), dat het eerste deel is uit een drieluik. Eind 2010 verscheen echter eveneens een bijzonder interessante release in de vorm van een heruitgave van het uit 2001 stammende The Mystical Beast Of Rebellion. Het interessante aan deze re-release is niet alleen het mooie nieuwe artwork en de fraaie digipack-uitvoering, maar ook - en vooral - de toevoeging van een bonus-CD met ruim een half uur aan extra materiaal, waardoor de totale lengte van het album op een kleine anderhalf uur uitkomt.

Zelfs zonder dat extra materiaal is The Mystical Beast Of Rebellion nog steeds een indrukwekkend album dat de tand des tijds makkelijk heeft doorstaan. Aangezien ik niet bekend ben met de oorspronkelijke uitgave, weet ik niet of deze re-release is voorzien van een opgepoetst geluid, maar in ieder geval is de productie fantastisch voor dit soort muziek. De sound is dreigend, donker en abstract, met veel ruimte voor zoemende, rondgalmende riffs en naar de achtergrond gedrukt gekrijs. Tegelijkertijd verzandt het geluid niet in een soort futloos allegaartje, maar komen de nummers krachtig uit de speakers knallen.

Muzikaal gezien is The Mystical Beast Of Rebellion alles wat ik in een black metal album hoop te vinden. De nummers op dit album zijn rauw en agressief, maar door de zweverige, haast psychedelisch aandoende riffs en bevreemdende effecten creëert Blut Aus Nord een geheel eigen sound. Hoewel de nummers hierdoor niet makkelijk te behappen zijn, sleept de band de luisteraar wel direct mee in de diepe spelonken van zijn gedachtewereld. De drie nieuwe nummers sluiten perfect aan bij het overige materiaal, hoewel de agressiviteit heeft plaatsgemaakt voor een wat 'tragere' sound, waarin de uitwaaierende riffs nog beter tot hun recht komen.

Alle lof gaat dan ook naar het label Debemur Morti Productions, dat dit schitterende schijfje van een zeer verdiende heruitgave voorzagen. Met de nieuwe nummers erbij krijgt de luisteraar een kleine anderhalf uur aan sublieme black metal voor de kiezen. De band klinkt geen moment gedateerd. Sterker nog: The Mystical Beast Of Rebellion klinkt bijna tien jaar na datum nog altijd even vernieuwend en (geest)verruimend als destijds. Een album om helemaal in weg te zinken!

1. The Fall: Chapter I
2. The Fall: Chapter II
3. The Fall: Chapter III