Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
    27 februari:
  • Napalm Death, Doom, Siberian Meatgrinder en Show Me The Body
  • Suffocation, Belphegor, Hate, Necrosy en Skaphos
  • Janick Gers (Iron Maiden) - 65
  • Markus Kekoni (Masterstroke) - 40
  • Mike Patton (Faith No More) - 54
  • Scott Leach (Crystal Ball) - 49

Korpiklaani - Ukon Wacka
Jaar van release: 2011
Korpiklaani - Ukon Wacka
Zeven albums in acht jaar tijd: het is een bijzondere prestatie die de heren van folk metalband Korpiklaani hebben neergezet. Zeker als je je ook nog eens bedenkt dat deze Finnen aardig wat optredens en tours doen als ze niet in de studio zitten. Je vraagt je af waar ze de tijd vandaan halen om een nieuw album uit te brengen. De afgelopen platen waren dan ook niet altijd van dezelfde kwaliteit als eerder werk. Zou het dit keer wederom een gevalletje ‘haastige spoed is zelden goed’ zijn?

Het lijkt er in eerste instantie wel op: als we de covers niet meerekenen dan klokt deze plaat nog geen veertig minuten. Net als op vorige albums krijgen we een eerbetoon aan een alcoholische drank te horen, na Beer, Beer en Vodka is er nu Tequila. Een aanstekelijk nummer waarin ook nog eens de cocktail Caipirinha bezongen wordt.

Het is jammer dat alle nummers Finstalig zijn. Het meezinggehalte op Ukon Wacka is daardoor een stuk minder dan op ouder werk van Jonne en co. De nummers hebben ditmaal een serieuzere ondertoon dan daarvoor. Een trend die zich al een aantal albums voordoet. Van vrolijke meezingers als Journey Man of Happy Little Boozer is hier geen sprake. Vrijwel ieder nummer had zo op een eerder album van Korpiklaani kunnen staan. Van muzikale vooruitgang of ontwikkeling is weinig sprake, hoewel het niveau op Ukon Wacka zeker acceptabel is. Ernaar luisteren is zeker geen straf, al blijft er weinig van de muziek hangen.

Hoewel dit zeker niet de beste plaat is, lijkt de band wel uit het dal te zijn gekropen dat Korven Kuningas was. Voor de diehard liefhebbers van deze Finnen zal het wederom een aardig schijfje zijn dat in het verlengde ligt van voorganger Karkelo. Wie nog niet bekend is met Korpiklaani doet er goed aan om met een van de eerste platen kennis te maken. Met Ukon Wacka krijgen we niets nieuws te horen en dat is jammer. Ik hoop dat deze heren eens goed en lang op vakantie gaan en goed uitrusten voordat ze weer de studio in duiken, wellicht krijgen we dan iets vernieuwenders te horen.

1. Louhen Yhdeksäs Poika
2. Päät Pois Tai Hirteen (Peer Günt cover)
3. Tuoppi Oltta