22-10-2020

Jorn - Dukebox
Jaar van release: 2009
Label: AFM Records
Jorn - Dukebox
De Noorse brulboei, die we natuurlijk allemaal kennen van Masterplan, Beyond Twilight en zijn solowerk, heeft een bloemlezing van zijn werk op een verzamel cd gezet; de titel is leuk gevonden overigens. Bij verzamelalbums heb ik de neiging om meteen te gaan zoeken naar een nooit eerder uitgebracht nummer, of een speciale versie van één van zijn krakers. Meestal ook ontbreekt er altijd volgens iemand wel een bepaald nummer dus een verzamel cd is op voorhand al een wat dubieuze release.

Om met de deur in huis te vallen: ja, ook ík denk dat het beter had gekund. Inderdaad, geen openbaring van extra in Japan uitgebrachte tracks en slechts één veranderde versie (van Out To Every Nation) , dat noem ik een magere oogst. Want, er van uitgaande dat Jorn fans al zijn werk inmiddels lang en breed in de kast hebben liggen, biedt deze cd niets opzienbarends.

Over de keuze van de nummers kun je redetwisten; van mij hadden ze wat toegankelijker nummers (waar is Christine ?) op het album mogen zetten, om daarmee Jorn's diversiteit wat beter weer te geven. Nee, doe mij maar een nieuw album met een Jorn die terugkeert in Masterplan. Zijn laatste soloschijf Spirit Black was best te pruimen (waar is de titeltrack trouwens?), maar diens voorganger vond ik niet opzienbarend. Hopelijk met een niet zo overgeproduceerd nieuw Masterplan-album wil ik best een virtueel plekje openhouden in mijn jaarlijst over 2010.

1. Man Of The Dark
2. Starfire
3. Young Forever