• Trish Doan (Kittie) - 39

• Ben Graves (Murderdolls) - 2018

Nightshade - Wielding the Scythe
Jaar van release: 2001
Label: Scarlet Records
Nightshade - Wielding the Scythe
Nightshade is een Zweedse band die de welbekende melodieuze Göteborg death metal stijl speelt. Evenals duizend andere bands en daar ligt nu net het probleem. Nightshade blinkt nergens echt uit. Ze spelen een aardige pot death metal met veel melodie, maar elke riff hebben we wel eens eerder gehoord. Beter goed gejat dan slecht verzonnen moet de band gedacht hebben. De muziek is zeker niet slecht uitgevoerd en de zang is extreem maar wel over bekend. Namen die als eerste opkomen als ik de cd luister zijn In Flames en Dark Tranquillity. De muziek leunt op een dikke laag synthesizers die dominant in de mix staan en dat is vrij jammer , want ik vind dat juist de gitaren vooraan moeten staan in dit soort muziek.

Loop nu niet gelijk weg, want ook voor gitaarliefhebbers is er genoeg te genieten. Wervelende solo's , melodieuze riffs en ronkend basswerk zijn genoeg voor een behoorlijk oor-gasme. Sterkste nummers op de plaat zijn overduidelijk Black Blood Deliverance en Moonlight in Chaos Shone. Voor de rest lijken de nummers nogal op elkaar en de telkens weerkerende folky melodietjes begonnen me na een tijdje aardig de strot uit te hangen. Productioneel is de cd zeker oke te noemen en het hoesje is erg mooi. De speelduur is met 37 minuten belachelijk kort en dat is jammer want er staan best goede momenten op want, het gaat natuurlijk om de muziek en op dat gebied schiet men met name op gebied van orginaliteit nog behoorlijk te kort. Mijn advies voor de band is zichzelf een behoorlijk eigen geluid te geven, want nu klinkt het nog als de zoveelste dertien in een dozijn band. Goed uitgevoerd, steeds weerkerende riffs en volledige gebrek aan orginaliteit zijn de sleutelwoorden voor dit redelijke album.

Tracklist
1. Lacrima Caelestis
2. Limbonized