23-11-2019

Mind Odyssey - Time To Change It
Jaar van release: 2009
Label: Napalm Records
Mind Odyssey - Time To Change It
Velen kennen Victor Smolski natuurlijk als de gitarist van Rage, maar voordat hij zich bij die band voegde hield hij er ook nog een andere band op na. Met Mind Odyssey bracht Smolski vier studioalbums uit in de jaren negentig voordat de stekker eruit werd getrokken in 1999. Nu tien jaar later is de band weer bij elkaar voor het album Time To Change It. En tien jaar lang uit elkaar? Je hoort het er eigenlijk niet.

Mind Odyssey staat voor krachtige progressieve power metal. Die kracht is alom aanwezig op het album. De opzwepende nummers zijn veelal op muzikaal vlak een lust voor je gehoor. De strakke Rammstein-achtige riffs voor de wat agressievere sound, de melodieuze stukken voor de schoonheid en de solo’s om het plaatje af te maken. Nee, op muzikaal vlak is er echt bar weinig op aan te merken. Smolski zal wel niet de originaliteitprijs winnen met zijn composities, maar het luistert wel bijzonder prettig weg. En daar gaat het uiteindelijk om. Vooral nummers als I Want It All, Final Fight en Raven And Swan mogen als de absolute hoogtepunten worden aangerekend van het album. Deze nummers ademen kracht uit. Een geluid wat je bij power metal mag verwachten.

Nu heb ik het vooral over de gitaarstukken gehad. Simpelweg omdat juist het gitaarwerk de plaat maakt. Niks ten nadele van de rest van de band. Dan Uhden is een goede drummer die het album met zijn roffelkunsten uitstekend begeleidt. Ook Mario Le Mole is een prima muzikant op de basgitaar. Het is alleen jammer dat laatstgenoemde ook de zang voor zijn rekening neemt. Het klinkt allemaal zo bekrompen en geforceerd. Er is geen duidelijke lijn in te ontdekken en vocale uitglijders zijn over het hele album niet meer op twee handen te tellen. Dit trekt het geheel toch naar beneden. En dat is eeuwig zonde.

Liefhebbers van progressieve metal en power metal mogen best een poging wagen aan dit album. Muzikaal gezien is het gewoon erg goed, en achja…de vocals gaan na een bepaalde tijd ook best wel wennen. Absoluut geen topper in het genre maar het valt zeker te proberen. Ik heb me prima kunnen vermaken met Time To Change It, ondanks die kloterige voice-overs op de promo. Gelukkig kan de band daar niks aan doen.

1. Riding And Ruling
2. Enemy Daggers
3. I Want It All