31-10-2020

Trigger The Bloodshed - Purgation
Jaar van release: 2008
Label: Rising Records
Trigger The Bloodshed - Purgation
Agressie is weer terug in metalland. Na een hele pan metalsoep zonder ballen zorgt Trigger The Bloodshed weer voor een flinke vlam in de pan. Een vlam die de band overigens geen windeieren legt, want Metalblade stond, zodra de hete vuurtongetjes weer zijn gaan liggen, direct met de papieren aan de deur. Signt u maar!

Metalblade of geen Metalblade, presteren moet de band uiteindelijk toch op eigen kracht. En aan kracht beslist geen gebrek, aldus het debuut, dat onder de naam Purgation door het leven gaat. Een cd die als een cannonball run over een weg van gloeiend as en zeeëgels die niet op lijkt te houden. Na een ultrakorte intro schiet Purgation uit de startblokken alsof Glenn Benton himself de jonge muzikanten met zijn drietand op de hielen zit. Nummer na nummer woedt de storm van death/grind/core onverminderd door, om pas bij de Nile-achtige The Defiled te bedaren en de ravage te overzien en vervolgens weer te hervatten.

Agressie is overigens wel meteen het voornaamste waar Trigger The Bloodshed het op Purgation van moet hebben. De cd telt zeventien korte nummers ( waarvan uiteraard een handvol instrumentale "fillers" ) die op grotendeels topsnelheid ontzettend hard mokeren. Dat imponeert. De zwaar getriggerde drums dikken de razenij goed aan, evenals de vocalist Char, die het tempo met zowel zijn "I'm-hungry-grunt" als met het krijs-aandeel goed weet bij te houden. Maar voor de rest is ook Purgation weer een bekend verhaal: De fillers wegdenkend zou de cd één stortvloed aan geweld zijn, maar volgens de inmiddels vertrouwde Metalblade-formule, die vrijwel alle bands in dit straatje hanteren. Wat passende melodie zou de sleur goed kunnen breken, maar wordt op Purgation nét iets te weinig toegepast. Nummers als Lovers doen goede zaken, maar zijn tevens een speld in een hooiberg.

Purgation is absoluut een cd die de moeite van het horen waard is. Echter ook een cd waar de overweldigingskracht gauw van af glijdt. Na de eerste paar keer volledig onder de voet te zijn gelopen houdt de luisterende graat stand, daar de nummers op lange termijn niet interessant genoeg zijn om ze te blijven (her)luisteren.

1. Inception
2. Merciless Ignorance
3. Laceration