• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Circle Of Silence - Out Of My Mind: OUT OF MY MIND!!!
Jaar van release: 2008
Label: Eigen beheer
Wat heeft een band nodig om door te breken naar het grote publiek? Als ik het antwoord op die vraag wist, was ik wel een talentscout voor een groot platenlabel geweest, in plaats van reviewer. Het lijkt me echter belangrijk dat de groep enthousiast is en een beetje gek. Voor een bijzonder album heb je gedreven, abnormale mensen nodig. Bij Circle Of Silence zit het wat dat betreft wel snor. De gehele presentatie van de band wekt de indruk dat het Nederlandse vijftal prettig gestoord is en bovenal superenthousiast.

Als dit gezelschap de studio induikt voor een mini-album, komen ze er dan ook uit met een zevental songs en ruim een half uur muziek. Stilistisch is het moeilijk in een hokje te vangen en stuitert het alle kanten op. Laten we het houden op moderne, melodieuze metal met afwisselende vocalen. Het fraaie gitaarspel is duidelijk door Iron Maiden beïnvloed. Als de diverse ingrediёnten elkaar vinden, dan smaakt het resultaat als het lekkerste gerecht. Mijn persoonlijke favoriet is de pakkende song Believe!!, die een heerlijk swingend middenstuk bevat. De andere tracks komen na herhaalde luisterbeurten ook steeds meer tot leven.

Alleen mist het mini-album nog de benodigde samenhang. Zo is afsluiter No Turning Back een gevoelige ballade met piano en vrouwenzang. Op zich een mooi nummer, maar het roept een heel andere sfeer op dan het voorgaande werk en spreekt een ander publiek aan. Een tweede voorbeeld is het titelloze intro van de cd. Het is erg opzwepend, maar zet de luisteraar tevens op het verkeerde been. Je verwacht daarna een ander soort nummer dan wat je daadwerkelijk krijgt (namelijk het serieuze, melancholische You, Me And Everything After). Er is niets mis met variatie, maar het is wel belangrijk dat de songs op een (mini)album goed bij elkander passen en op elkaar aansluiten.

Het lijkt er derhalve op dat Circle Of Silence nog op zoek is naar de juiste stijl. Desondanks zie ik de toekomst op basis van deze EP zonnig in, want naast enthousiasme is talent in ruime mate aanwezig. Out Of My Mind: OUT OF MY MIND!!! is bovendien vakkundig geproduceerd door Tommie Bonajo en voorzien van een prachtige digipak-uitrusting. Het is dus zeker geen miskoop, integendeel.

1. You, Me And Everything After
2. Le Coq Est Mort
3. Take My Breath