• Rex Brown (Pantera) - 60

• Mark Shelton (Manilla Road) - 2018

Morgion - Morgion
Jaar van release: 2008
Label: Relapse Records
Morgion - Morgion
Opgericht begin jaren '90 was Morgion, samen met onder anderen Mindrot, altijd een ietwat ondergeschoven kindje. Niet alleen voor Relapse maar, in vergelijking met andere bands, ook in de doomwereld in het algemeen. Onterecht wat mij betreft want de band heeft met Among Majestic Ruin, Solinari en Cloaked By Ages, Crowned in Earth een aantal geweldige doom/death albums uitgebracht die helaas nooit het succes hebben opgeleverd dat men zeker verdiende. Mede hierdoor besloot Morgion begin 2005 ermee op te houden.

Doordat Among Majestic Ruin en Solinari de laatste jaren wat lastig te verkrijgen waren heeft Relapse besloten om deze albums opnieuw uit te brengen. Met deze dubbel cd haal je dus in een klap al het werk dat Morgion voor Relapse heeft opgenomen in huis. Cloaked by Ages, Crowned in Earth is niet vertegenwoordigt aangezien die plaat op het Dark Symphonies label werd uitgebracht. Iets dat wel jammer is want de drie platen achter elkaar luisterend is goed te horen hoe Morgion zich door de jaren heen transformeerde van typische jaren '90 death/doom band met de daarbij horende Winter-achtige uitbarstingen naar een wat meer melancholisch geluid dat meer aan bands als Opeth deed denken, echter zonder daarmee hun death/doom verleden te verloochenen. Op dit album dus alleen het materiaal van de eerste twee albums, aangevuld met demo's, oefenruimte materiaal en ander nog niet eerder uitgebracht materiaal.

Voor mensen die de originele versies van Among Majestic Ruin en Solinari in de kast hebben staan is het even afwegen of alleen de onuitgebrachte en demo nummers de moeite waard zijn om deze cd aan te schaffen. Voor mensen die deze albums nog niet hebben maar in hun cd-kast wel schijfjes van bands als Mourning Beloveth, November's Doom, My Dying Bride, Disembowelment en (oude) Anathema hebben staan is deze release een buitenkansje om in een klap een groot deel van de releases van deze geweldige band in huis te halen.

CD1 :
The serpentine Scrolls/descent to Arawn
1. Canticle