19-10-2020

Spider Rockets - Ever After
Jaar van release: 2007
Label: Locomotive Music
Spider Rockets - Ever After
Sinds 1996 brengen de Spider Rockets geluidsmateriaal uit, maar wij mogen nu pas kennismaken met deze band uit Amerika. De Spider Rockets zijn in het thuisland, zo blijkt uit de biografie op de website, flink bezig naam te maken. Allereerst heeft zangeres Helena samen met iemand anders alle bars van New Jersey onveilig gemaakt. Pas daarna borrelde het idee om er een heavy rockband van te maken. En zo werd Spider Rockets geboren. Ook als viermansformatie heeft de band inmiddels wat podiumervaring opgedaan door veel op te treden aan de westkust van de VS. Eind vorig jaar mocht de band zelfs mee met een bekendere band als Lillian Axe. De cd Ever After is inmiddels alweer een tijdje uit, maar is pas sinds kort via Locomotive Records verkrijgbaar in Europa.

De band speelt rock met een zware ondertoon. Gepaard met creepy geluiden, begint de cd met Too Far alsof je in de bossen van de Blair Witch Project verdwaalt bent. De diverse heksachtige zijn jammer genoeg wat misplaatst aanwezig op dit nummer en ook verder op de cd vind ik het niet echt een geslaagd experiment. Dat komt vooral omdat Helena maar een matig zangerje is met een zeikerige ondertoon. Een nummer als Simple heeft dan ook nog eens een slecht refrein en dus is het dankzij deze mevrouw dat het lastig is om de cd uit te zitten.

De muziek is verder wel in orde. Vooral de man die verantwoordelijk is voor het gitaargeluid, verdient een pluim. De diverse solo's die voorbijkomen zijn lekker knapperig. Het beste nummer is echter de Beatles-cover Helter Skelter. Een goede uitvoering, maar hoe vaak is dit nummer al wel niet na gedaan? Deze cd is uiteindelijk bij lange na niet het beste wat ik gehoord heb. De Spider Rockets hebben dan wel een eigen geluid gevonden, maar ik betwijfel of er liefhebbers zijn van dit soort duistere rock uitgevoerd door een middelmatige band.

1. Too Far
2. Simple
3. Hate