• Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

Obliterate - The Feelings
Jaar van release: 2000
Label: Erebos Productions
Obliterate - The Feelings
Er komen per maand zoveel Death Metal cd's uit dat je als liefhebber van het genre serieus moet selecteren. De tijd waarin elke nieuwe band die met zware gitaren en grunts aankwam onvoorwaardelijk op enthousiaste wijze werd onthaald, hebben we inmiddels ver achter ons gelaten. Na vele jaren in de scene(s) te hebben gezeten moet ik toegeven dat ik, op enkele vernieuwende jonge bands (Dying Fetus, Cryptopsy, Nile) en natuurlijk de klassieke bands die nog steeds platen maken (Morbid Angel, Vader, Immolation) na, niet veel heil meer zien in deze typische genremuziek. De zogenaamde 'multigenre-bands', die zich niet druk maken over hoe hun muziek gelabeled wordt en gewoon alle invloeden die ze trekken in hun muziek stoppen, bevallen me veel beter. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ik een stevig potje Death Metal niet meer kan waarderen!

Obliterate (gaaaaaap) komt uit Slowakije en valt te omschrijven als een minder brute versie van Deeds of Flesh, en er zijn ook wel raakvlakken met labelgenoot Embolism. De Death Metal van Obliterate klinkt dus vrij modern, met veel tempowisselingen en onvoorspelbare songstructuren. Het klinkt allemaal best aardig hoor, maar "The Feelings" is op een enkel nummer na verschrikkelijk standaard.
Dat ene interessante nummer heet, om maar even optimistisch te doen voordat ik weer verval tot de nare bezigheid die 'het afzeiken van een album' wordt genoemd, "Indian Holocaust" en is best een leuke track. Je hoort zware gitaren en daarover typische, haast stereotype indianen zang. Het is alsof een groep Cherokee-indianen, na eerst even stevig met z'n allen aan de paddo's gezeten te hebben, plots de gitaren op heeft gepakt en rond een kampvuur het gloednieuwe genre "Indian Metal" heeft uitgevonden. Leuk idee.
De rest van de cd is helaas niet de moeite waard. Er is niks, en dan ook niks origineels aan deze band en dat zou ik in principe wel kunnen vergeven, mits de muziek van uitstekende kwaliteit is en dat is hier helaas ook niet het geval. De nummers zijn oninteressant en het is allemaal al vele malen beter gedaan. De grunt is saai en de productie stoffig, waardoor de benodigde bruutheid in de verste verte niet te bekennen is. En als dan in "Inane" ook nog eens lelijke, valse zang te horen is (laf van de producer dat hij de schuldige persoon hier niet even op durfde te wijzen), hoeft het van mij niet meer.

Ik vind het nooit leuk om cd's een mager cijfer te geven, maar ik moet natuurlijk eerst aan de belangen van de consument denken. Je zou hier maar vijftien euro aan uitgeven! Om dit te voorkomen zal ik erg concreet wezen: alleen kopen als je een Death Metal verzamelaar bent of geld te veel hebt en nieuwsgierig bent naar "Indian Metal".

1. Abnormal Indolence
2. Life's Attitude
3. Naive Mind
4. Longing to Die
5. Indian Holocaust
6. Waiting For Nothing
7. Wold of Unlimited Facilities
8. Boundless Violence
9. The Anger
10. Inane

Score: 60 / 100

Reviewer: Patrick T.
Toegevoegd: 3 oktober 2002

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.