26-09-2020

Black Label Society - Shot To Hell
Jaar van release: 2006
Label: Roadrunner Records
Black Label Society - Shot To Hell
Ja ja, ook al is Zakk Wylde druk bezig met een nieuwe studio-plaat van Ozzy, ondertussen poept hij er heel droog ook nog eens een Black Label Society-cd uit. Eén keer per jaar een album is nog altijd het doel, dus ook dit keer moest die deadline gehaald worden. Op zich kunnen we best wel eens een jaartje zonder, want zoveel nieuws wordt er nooit verteld. Dat had ik vooral bij de laatste plaat Mafia. Ondanks enkele uitschieters kwam het geheel over als een ongeïnspireerde cd. Maar zelfs dán is het nog altijd lekker om naar de logge gitaarpartijen van Zakk te luisteren.

Shot To Hell zit dit keer gelukkig vol met uitschieters. Het begint ouderwets goed met Concrete Jungle, Black Mass Reverends en Blacked Out World waarbij al goed te horen is dat alles net een stukje beter is uitgewerkt, maar met een songstructuur die overbekend is. Want verder zitten er een aantal leuke onverwachtse wendingen in de rest van de nummers, waarvan het leuker is om ze zelf te ontdekken dan dat ik ze hier uitgebreid ga bespreken. Hell Is High en Devil's Dime zijn in ieder geval een stuk beter geworden dan als ze in de oude BLS-traditie waren opgenomen.

De grote domper van Shot To Hell is de aanwezigheid van de ballads. Want dat zijn er dit keer véél geworden! Na de eerste drie nummers krijg je standaard om de zware rocker een ballad voor de kiezen. En ze zijn dit keer niet eens zo goed. Nothing's The Same, The Last Goodbye, Sick Of It All... allemaal zijn het maar matige Pink Floyd-wanna be's. Alleen het acoustische Blood Is Thicker Than Water is een fijn stukje muziek.

Nu mag Zakk best een hoop ballads opnemen, maar zet ze dan op een volgende Hangover Music-album. Nu halen ze gewoon de vaart uit het album. De BLS-albums met zware rockers waren altijd bedoeld om lekker op te feesten, maar dat gaat nu stukken moeilijker. Zonde, want dit had best wel eens de beste cd tot nu toe kunnen zijn. De hoge kwaliteit van de niet-ballads maken toch nog veel goed en daarom toch een hoge score. Bovendien zijn de solo's weer om van te smullen.

1. Concrete Jungle
2. Black Mass Reverends
3. Blacked Out World