• Marie Fredriksson (Roxette) - 2019
  • Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Black Label Society - Grimmest Hits
Label: Spinefarm Records
Black Label Society - Grimmest Hits
Zakk Wylde is sinds vorig jaar weer terug op het oude nest bij Ozzy Osbourne. De gitarist en de oud-zanger van Black Sabbath gaan voor de laatste keer de wereld rond met de soloband van Ozzy. Alsof Zakk het al niet druk genoeg heeft met zijn eigen zaken. Hij treedt namelijk ook regelmatig op met zijn Black Sabbath-coverband Zakk Sabbath. Daarnaast heeft hij zijn handen vol aan Wylde Audio, het bedrijf voor zijn eigen gitaren en versterkers. En volgens mij doet hij ook nog iets met koffie. Je zou bijna denken dat zijn eigen band Black Label Society niet meer bestaat.

Gelukkig is dat niet het geval en ligt er in januari gewoon weer een spiksplinternieuw album in de winkels. Voor Black Label Society maakt Wylde dus altijd tijd vrij. Het scheelt natuurlijk dat hij een eigen opnamestudio heeft. Daar heeft hij zich drie weken teruggetrokken om al het materiaal te schrijven én op te nemen. Het resultaat is Grimmest Hits, dat uit een collectie nieuwe songs bestaat. Het is dus geen verzamelalbum zoals de titel doet vermoeden.

Grimmest Hits is het meest avontuurlijke album van Black Label Society, vol met logge heavy metal. Wylde put meer dan ooit uit de invloeden van zijn grote helden Black Sabbath en Led Zeppelin. De beste nummers op het album zijn uitgesponnen, sfeervol en wisselen regelmatig van tempo. Zo opent A Love Unreal heel kalmpjes met een akoestisch melodietje, om vervolgens keihard op een log tempo te knallen. All That Once Shined heeft een onheilspellende opbouw en doet je op het kerkhof wanen. En Disbelief wisselt op geslaagde wijze constant tussen cleane en heavy gitaarpartijen.

The Betrayal en Room Of Nightmares zijn een stuk eenvoudiger. Dat laatste nummer is uitgebracht als single. Toen was ik niet zo onder de indruk van dit ‘dertien in een dozijn’-nummertje, maar tussen de avontuurlijke nummers is het juist een welkome afwisseling. De ballads verdienen een aparte vermelding. The Day That Heaven Had Gone Away is een prachtig bluesnummer en het even mooie Nothing Left To Say heeft wat weg van een folky Led Zeppelin-song.

Wat songwriting betreft heeft Wylde zichzelf overtroffen. Dat kunnen we niet zeggen van zijn gitaarspel. De vlammende, hysterische solo's zijn namelijk behoorlijk inwisselbaar. Jammer dat de gitarist de laatste jaren geen nieuwe trucjes heeft geleerd. Het doet echter niets af aan het geheel. Grimmest Hits is één van de betere albums uit de discografie van Black Label Society.

1. Trampled Down Below
2. Seasons Of Falter
3. The Betrayal