Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Rage - Speak Of The Dead
Jaar van release: 2006
Rage - Speak Of The Dead
Na de valse start met het mindere "Welcome To the Other Side" kwamen de uitstekende twee platen "Unity" en "Soundchaser". Drie platen met de meest verse line-up van Rage: Peavy Wagner, oerlid, op zang & bas; Victor Smolski, de Russische gitaarvirtuoos; en Mike Terrana, het wonderkind op de drums. Dat de samenwerking uitermate bevalt, konden we vooral merken op de eveneens geslaagde live-cd "From The Cradle To The Stage". Dankzij de hoogstaande kwaliteiten van vooral de laatste twee toevoegingen aan de band, is Rage inmiddels uitgegroeid tot een soort van power metal-supergroep. Dus dat de nieuwe cd "Speak Of The Dead" muzikaal weer spetterend vakmanschap brengt, dat mag inmiddels wel duidelijk zijn.

Nee, de nieuwe cd verschilt dit keer in de opzet. De eerste helft is Rage met orkest, de tweede helft is Rage zonder orkest. Dat ze weer eens met een orkest zouden gaan werken, zat er wel aan te komen. Uiteraard heeft Rage dat zelf al eens gedaan met "XIII" en "Ghosts", maar ook Victor Smolski heeft voor zijn Rage-periode al een stel klassiek getinte platen gemaakt.

Ik weet niet, maar het valt me dit keer wat tegen. Het orkest en de metal klikt dit keer gewoon stukken minder. Aan de ene kant zijn de orkestrale composities weer mooi uitgewerkt en is de metalkant weer om je hoofd bij te bangen. Maar samen is het vechten om aandacht en verliest het orkest het meestal van het 'over the top'-gitaarspel van Smoslki. Maar toch, als na de eerste twee intro's het eerste echte nummer "Innocent" van start gaat, is het geen ramp om ernaar te luisteren. Bovendien is de ballad "Beauty" dan weer wel een geslaagde samenwerking.

Vanaf track 9 is het weer ouderwets blazen. In vergelijking met het latere werk, daagt Rage ons uit wat aandachter naar de composities te luisteren. Licht-progressieve power metal is wat we krijgen en het moet wat groeien voordat je het kan waarderen. Dat komt vooral door de refreinen die stukken minder pakkend zijn dan voorheen. Jammer, want een refrein van een willekeurig Rage-nummer bleef normaal wel in je hoofd zitten. Maar voor de rest is er niks aan de hand en is het metal-gedeelte weer oerdegelijk.

Ok, dus over de gehele linie is het weer een goede Rage-cd geworden. Vergeleken met de laatste cd's plus het feit dat de samenwerking met het orkest wat tegenvalt, is de conclusie toch dat het de minste cd is geworden van de nieuwste line-up.

1. Morituri Te Salutant
2. Prelude Of Souls
3. Innocent