Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

• Justin Broadrick (Godflesh) - 53
  • Louis Svitek (Ministry) - 59
  • Sander Gommans (After Forever) - 44

Lacuna Coil - Karmacode
Jaar van release: 2006
Label: Century Media Records
Lacuna Coil - Karmacode
Het hebben van succes heeft, zowel voor fans als voor de betreffende artiest(en) zelf, ook zo zijn nadelen. Sommige muzikanten kunnen de weelde niet dragen en zien om talrijke redenen een veelbelovende carrière spaaklopen. Fans daarentegen moeten vaak erg lang wachten op een nieuwe release van hun lievelingsband, omdat de platenmaatschappij er op staat dat eerst die vorige plaat volledig moet worden uitgemolken voordat aan nieuw werk begonnen kan worden.

Voor het Italiaanse Lacuna Coil geldt het laatste. Nadat ‘Comalies’ in 2002 werd uitgebracht is het snel gegaan voor het door Cristina Scabbia aangevoerde gezelschap, en niet alleen in Europa. In 2004 was het dé sensatie op Ozzfest, toch het grootste rondtrekkende metalcircus van de VS. Na dit succes volgde nog enkele tours door de States, terwijl het geduld van de fans van het eerste uur ernstig werd beproefd. Vier jaar na ‘Comalies’ wordt hun loyaliteit middels ‘Karmacode’ eindelijk beloond.

Na een enkele luisterbeurt concludeer ik dat ‘Karmacode’ nogal veel van hetzelfde is ten opzichte van de voorganger. Toch blijkt er na meer draaibeurten meer onder de oppervlakte te schuilen dan ik aanvankelijk dacht. Lacuna Coil is gegroeid, en niet zo’n beetje ook. Bassist Marco Zelati is veel nadrukkelijker aanwezig dan ooit tevoren en heeft zich een stijl aangemeten die lijkt op die van Korn-bassist Fieldy. Goede voorbeelden hiervan zijn de rocknummers ‘To The Edge’ en ‘What I See’, waar hij zo'n beetje de hoofdrol voor zich opeist met zijn aanstekelijke getokkel.

In vergelijking met eerder werk van dit zestal zijn er meer nuances, zoals korte tempoversnellingen, subtiel drumwerk en bescheiden gitaarsolo’s aangebracht. Daarbij is ook zangeres Cristina Scabbia vooruitgegaan en klinkt ze veelzijdiger dan ooit. Waar de kleine schoonheid in het verleden misschien wat eenzijdig klonk lijkt ze nu feller van zich af te bijten en klinkt ze in sommige nummers meer als een echte rockchick. Zanger Andrea Ferro blijft niet achter. Hij wisselt Scabbia weer veelvuldig af en zijn prestaties zijn degelijk als altijd.

Goed nieuws ook voor degenen die hoopten op een nummer in het Italiaans: alle positieve reacties op ‘Senzafine’ heeft de groep niet koud gelaten en in de vorm van ‘Without Fear’ is eindelijk weer een nummer met Italiaanse teksten terug te vinden.

Om het heel simpel te zeggen is ‘Karmacode’ een logische opvolger van ‘Comalies’. De meeste nummers beginnen met die typische keyboardgeluiden die onderhand een handelsmerk zijn geworden. Verder zijn alle nummers zonder uitzondering van hoge kwaliteit. De Depeche Mode-cover ‘Enjoy The Silence’ is aardig, maar had van mij niet gehoeven.

Het was even wachten, maar met ‘Karmacode’ heeft Lacuna Coil een uitstekend album gemaakt, dat zeker niet onder doet voor ‘In A Reverie’, en dat door zijn veelzijdigheid zelfs beter is dan ‘Comalies’. De fans hebben weer een plaat om van te genieten, nu maar hopen dat er niet weer vier jaar overheen gaat alvorens er nieuw materiaal in de schappen ligt.

1. Fragile
2. To The Edge
3. Our Truth