• Michael Sadler (Saga) - 68

• Michael Konovaloff (Hell City) - 2015

Umbra Nihil - Gnoia
Jaar van release: 2005
Label: Firedoom Records
Umbra Nihil - Gnoia
Het Finse Umbra Nihil vormde bijna drie jaar geleden samen met de interessante folkdoomband Aarni mijn introductie tot het eveneens Finse Firebox/Firedoom label, dat inmiddels uitgegroeid is tot één van de primaire ‘trendsetters’ op het gebied van doom metal. Ondanks dat de twee bands min of meer uit hetzelfde merkwaardige hout gesneden waren, ging m’n interesse voornamelijk uit naar Aarni, misschien wel omdat dit merkwaardige gezelschap toch wel een stukje verder ging dan Umbra Nihil in hun vernieuwende, licht avantgardische benadering van de wat stoffige doomsound. Nu was Bathos een zeer sterk album dat allerminst tegenviel, Umbra Nihil’s eveneens simpel genaamde Gnoia mag er ook zeker zijn.

De band heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten en dat is goed te horen. Aarni’s Markus Marjomaa maakt inmiddels deel uit van Umbra Nihil, waar hij samen met multi-instrumentalist en bandbrein Ville Vierimaa en bassist Jari Kuntola een lekker allesomvattende, zware sound neerzet. De doom/death (of beter: doom met gruntvocalen) van deze band is wat traditioneler dan die van Aarni, maar de twee bands zijn zonder meer sterk gerelateerd.

Ik vraag me af of de in Finland zo bruisende forest/psychfolk scene enige invloed heeft gehad op de manier waarop deze mannen doom benaderen. De folkelementen worden niet op een bijster vrije of avantgardische manier toegepast, maar het zou me niet verbazen als bleek dat de avontuurlijke instelling van entiteiten als Avarus, Vapaa of Uton Vierimaa en Marjomaa geïnspireerd hebben.

De invloed van Marjomaa is duidelijk te horen in nummers als Fear of the Void en Shields Down, die verfraaid zijn met opvallende geluiden en effecten die verwijzen naar de eerste split cd. Het grappige is dat Umbra Nihil nu meer klinkt als Aarni ten tijde van deze split dan Marjomaa’s band zelf. Wat Gnoia als vanzelfsprekend een zeer fraaie doomplaat met een twist maakt. Go Fins!

1. Words Left Unspoken
2. Fear of the Void
3. Gnoia