• Russell Allen (Symphony X) - 53
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 61

Zeno - Zenology II
Jaar van release: 2005
Label: MTM Music

Zeno - Zenology II

Voor mij kwam het als een complete verassing te horen dat gitaarvirtuoos Ulrich Jon Roth ook nog een getalenteerd broertje heeft, die ook nog eens een verdomd lekker stukje kan spelen. Zeno Roth leerde zichzelf, beïnvloed door de blues en hardrock, op 14-jarige leeftijd gitaar spelen en had gedurende de periode 1974-1977 een lidmaatschap bij de Duitse band Black Angel. Begin jaren 80 besloot hij samen met bassist Ule Ritgen (Fair Warning) een nieuwe band op te richten die in 1984 het daglicht zag onder de naam: Zeno. Verscheidene tours met Queen, Black Sabbath, Krokus en Keel volgden en de band kreeg daarnaast de handjes vele malen op elkaar in Japan (waar hij ook nog eens tienduizenden albums verkocht).

Zenology II is een verzameling met nog nooit eerder uitgebrachte nummers van deze band die in de jaren tachtig geschreven zijn. Wat betreft de muziek hebben we hier te maken met no nonsense jaren 80 hardrock in de stijl van Def Leppard, Bon Jovi, Europe en the Scorpions met soleerwerk dat ik het beste kan omschrijven als de perfecte combinatie van Yngwie Malmsteen en Rhandy Roads. De productie is erg goed en doet zeker niet onder voor de jaren 80 klassiekers als The final Countdown (Europe) en Slippery when Wet (Bon Jovi). Het grote probleem ligt hem echter in het feit dat dit album te laat op de markt verschijnt, aangezien de gloriedagen van dit soort muziek immers ver achter ons liggen.

Nummers als ‘Good Game, bad Game’ en ‘Time’ zullen bij liefhebbers van melodieuze rock en metal in het algemeen waarschijnlijk goed ontvangen worden, maar ik vrees dat het gros van de rest van deze nummers te gedateerd klinkt om enige impact te maken in ons land. De Japanners zullen er ongetwijfeld wel raad mee weten en ik moet eerlijk toegeven dat ik op bepaalde momenten ook met alle plezier kan luisteren naar foute keyboards en dito teksten, maar het zal niet aan iedereen besteed zijn. Ik raad het album daarom aan, aan alle liefhebbers van puike, neoklassieke gitaarsolo’s en mensen die alles wat de jaren 80 aan hardrock heeft voortgebracht koesteren. De rest kan er met een grote bocht omheen lopen.

1. Call of the Heart
2. Tonight
3. Hard Beat