• Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

Miseria - Lost Forever (cds)
Jaar van release: 2005
Label: Eigen beheer
Miseria - Lost Forever (cds)
Dat het Finse Miseria na een bestaan van twee jaar nog steeds geen platendeal op zak heeft mag op z’n minst opmerkelijk genoemd worden. De band heeft tot nu toe twee demo’s en een mcd op haar naam staan en ook al waren er diverse labels die wel brood zagen in het vijftal, tot een deal kwam het nooit. Middels de single ‘Lost Forever’ hoopt men daar verandering in te brengen.

Die single bevat drie nummers, te weten: ‘Lost Forever‘, ‘Bitter Faith’ en ’Cruel Fairytale’. De muziek is het best te vergelijken met bijvoorbeeld Battelore (minus de fantasyteksten). Zangeres/gitarist Virpi Äkkinen heeft een mooi stemgeluid en haar vloeiende zanglijnen zijn zeer aangenaam. Daarnaast beschikt zanger Joni Kantoniemi over een goede grunt én een zeer aangename cleane zang, iets wat je niet zo heel vaak tegenkomt. De nummers zijn allen zeer melodieus en liggen makkelijk in het gehoor. Tenslotte verdient ook de professionele productie een compliment.

Eigenlijk is het enige nadeel van deze band dat het weinig vernieuwend klinkt. Toch is Miseria voor liefhebbers van ’female fronted metal bands’ - laten we het gothic metal noemen - zeker een aanrader, ze doen namelijk niks onder voor de bekendere bands in dit genre. Nu maar wachten op hun eerste full-length cd, waar deze nummers op te horen zullen zijn. En wat die deal betreft, daar hoeven ze zich geen zorgen om te maken, die komt er heus wel.

1. Lost Forever
2. Bitter Faith
3. Cruel Fairytale