• Peter "Pepe" Lyse Hansen (Hatesphere) - 43
  • Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Kathaarian - Cryptic Temples Of The Ancient Cult
Jaar van release: 2005
Label: Christhunt Productions
Hoewel black metal al enige tijd door een groot deel van de algehele metal-scene dood word gezwegen dankzij gotische vrouwenbandjes als Cradle of Filth, blijft er natuurlijk nog altijd die harde kern aan labels die hardnekkig nieuwe projecten en bands blijft aanprijzen. Christhunt Productions uit Duitsland doet dit al jaren en meestal met verve. In mijn ogen heeft Christhunt samen met het Amerikaanse Moribund nog wel voor de meest sterke releases gezorgd de afgelopen jaren.

De band die nu weer een zilveren schijfje vol verdoemenis op de mensheid mag loslaten is Kathaarian uit Duitsland. Kathaarian heeft o.a. een lid van Magog in de gelederen en dat blijft natuurlijk ook een lekker bandje. Het recept is natuurlijk ongewijzigd bij deze debuut-cd. Drie vreselijk kwaadaardig uitziende mannen bestoken ons met de meest duivelse klanken die je je maar voorstellen. Een rauwe doch goede productie laat al het geweld echter wel redelijk helder uit de speakers druipen en dat is alvast een pluspunt. De plaat doet me op sommige momenten denken aan het werk van Graven en Vargsang en dat is natuurlijk een goede boodschap.

Kathaarian richt zich voornamelijk op vrij afwisselende keyboardloze en ijzige black metal. Maar waarde lezer, afwisseling dient bij deze vorm van black metal natuurlijk met een flinke korrel zout te worden genomen. We vinden het vooral onder de tempo's en dat is een prettig gegeven. Kathaarian bestookt ons niet constant met monotone blastbeats, maar men weet dankzij slepende passages ook zowaar de aandacht vast te houden. Een nummer als Ancient Cult is daar een goed voorbeeld van. Verder weinig verrassingen. Rauwe riffs, beukend drumwerk, hysterische krijszang en licht melodische composities. Zo hoor ik black metal het liefst en persoonlijk doet het me meer dan het eerder besproken Caedes.

Een lekkere release dus weer uit de stal van Christhunt. Ook hier geen bijzonderheden of originele uitspattingen, maar wel degelijkheid ten top. Als elke band op zo'n manier zou debuteren binnen het genre, dan mag men gerust blijven doorgaan met het uitbrengen van nieuwe releases. Goed bezig!

Tracklist
1. Fullmoon Rises
2. Murder