Black Altar - Black Altar
Jaar van release: 2004
Label: Christhunt Productions
Black Altar - Black Altar
Mijn vertrouwen in de mailorder van het Duitse Christhunt Productions heeft een flinke deuk opgelopen sinds ik daar nietsvermoedend twee demo’s van een bandje genaamd Heidensang bestelde. Verwachtend dat ik toch op zijn minst een product van redelijke tot aardige kwaliteit toegestuurd zou krijgen (wie probeert er nu via zijn mailorder slechte releases aan de man te brengen?), stopte ik, nog altijd nietsvermoedend, één van de twee demo’s in mijn cd-speler en de enorme schok die ik toen kreeg, staat nog altijd gegrift in mijn geheugen. In eerste instantie ongeloof en totaal onbegrip dat een band die zichzelf serieus poogt te nemen zó’n ongelooflijke rommel durft op te nemen en te verspreiden, vervolgens verontwaardiging en woede naar de mailorder, die zulke inferieure rommel zonder enige waarschuwing durft te verkopen.

Zoals de bandnaam al doet vermoeden, doet Black Altar weinig tot geen moeite om origineel uit de hoek te komen. Vooral de Noorse grootheden lijken een onuitwisbare indruk achtergelaten te hebben, hoewel het geheel wel iets moderner klinkt dan Darkthrone en co. Dat komt vooral door de rauwe, maar degelijke productie en de groovende gitaarriffs. De zang van Shadow (wat een originele naam weer overigens) neigt af en toe meer richting grunts dan het standaard black metal-gekrijs. De negen nummers op dit schijfje klinken dus al met al zeer behoorlijk, met als uitschieters de knallende nummers Black Metal Terror en In Blood We Trust (de combinatie van een vertrouwen in ‘bloed’ en Poolse black metal zal nogal wat argwaan oproepen, maar voor zover ik weet, heeft deze band niets te maken met nationaal-socialistische idealen). Desondanks springt Black Altar nog nergens écht tussen het gros aan aardige black metalbands uit. Voor de liefhebber zeker geen slechte release, maar er is ook genoeg betere black metal te vinden.

P.S: geïnteresseerden in die twee Heidensang-demo’s mogen me gerust een e-mail sturen.

1. Intro
2. Black Metal Terror