• Rex Brown (Pantera) - 60

• Mark Shelton (Manilla Road) - 2018

The Dirty Denims - Party On!
Jaar van release: 2024
Label: Handclap Records

-

Al vanaf de eerste gitaaraanslagen van de titeltrack van het vierde album Party On! van The Dirty Denims weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Het Brabantse kwartet maakt al sinds 2006 onvervalste rockmuziek in het straatje van AC/DC, Motörhead, Joan Jett en Pat Benatar. Meer eigentijdse equivalenten zijn Airbourne en Thundermother. Het gezelschap dat dus flink put uit rock-, punk- en powerpopinvloeden uit de jaren zeventig en tachtig omschrijft zijn muziek zelf treffend als happy hardrock.

De tien nieuwe nummers zijn in lijn met wat we eerder van het viertal hebben gehoord en volgen op de langspeler Ready, Steady, Go! uit 2020. Qua geluid en productie is er weinig veranderd en dat is maar goed ook, want het klonk al prima. De instrumentatie (Jeroen Teunis op gitaar, Mirjam Sieben op gitaar, Sebastiaan Verhoeven op bas en Suzanne Driessen op drums) is warm en bomvol leven en de vocalen van Mirjam Sieben klinken enthousiast en soms wat scherp. De meeste songs bruisen van de energie en hebben een aanstekelijke groove.

Origineel wordt het niet, maat dat is geen bezwaar met muziek uit een genre dat nooit verveelt. Hoogtepunten zijn de titelsong, I Want It Now!, Hell Of A Night en het iets tragere Devil In Me. In laatstgenoemde zijn het vooral de langere, instrumentale passages die bekoren. Het Motörhead-achtige I Want It Now! had wat vuiler gemogen om meer in lijn met dat grote voorbeeld te zijn. In het afsluitende Why Do I Wake Up In The Middle Of The Night? klinkt Benatar's Hit Me With Your Best Shot als inspiratiebron door.

Er valt weinig aan te merken op de muziek van The Dirty Denims. De ene melodie ligt beter dan de andere. Op de algehele kwaliteit valt echter weinig af te dingen. De band is behoorlijk constant en vermaakt wederom uitstekend. De titel van de plaat vat de conclusie goed samen: Party On!

1. Party On!
2. Victory
3. Guestlist